Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Selasa, 25 November 2014

China Nafi Bina Pulau Tiruan Di Kepulauan Spratly

Jurucakap Kementerian Luar, Hua Chunying. Foto: scmp.com

Imej satelit menunjukkan keadaan di sekitar Kepulauan Spratly pada Ogos lalu

China didakwa membina sebuah pulau di suatu kawasan terumbu

China juga didakwa telah membina tembok laut yang di sekitar sebuah pulau di Kepulauan Spratly

Imej satelit yang dikeluarkan pada April 2014 menunjukkan pembangunan di Pulau Woody sejak Oktober 2013

Bot nelayan China berlabuh di kawasan perairan Kepulauan Spratly

Foto sebuah struktur bangunan di Kepulauan Spratly yang diambil dari udara pada tahun 1999

Kepulauan Spratly dituntut sebahagian atau sepenuhnya oleh Filipina, Malaysia, Vietnam, Taiwan dan Brunei


BEIJING - Beijing hari ini menyangkal dakwaan Amerika Syarikat (AS) bahawa negara itu sedang membina sebuah pulau tiruan sebesar landasan penerbangan di Kepulauan Spratly dan menyifatkannya sebagai kenyataan tidak bertanggungjawab.
Kenyataan Kementerian Luar China itu dikeluarkan selepas jurucakap tentera AS menggesa Beijing supaya menghentikan projek tambakan besar di kawasan kepulauan berkenaan.
Rangkaian kepulauan itu yang digelar oleh China sebagai 'Nansha', juga dituntut sebahagian atau sepenuhnya oleh Filipina, Malaysia, Vietnam, Taiwan dan Brunei.
"Pihak luar tidak ada hak untuk membuat kenyataan yang tidak bertanggungjawab," kata jurucakap Kementerian Luar, Hua Chunying.
Katanya, aktiviti pembinaan yang dilakukan oleh China adalah untuk menambah baik keadaan bagi kakitangannya yang bekerja dan tinggal di pulau berkenaan.
Satu laporan minggu lalu oleh 'IHS Jane's Defence' mendedahkan maklumat baharu mengenai projek penambakan China di 'Fiery Cross Reef', yang dikenali sebagai 'Yongshu' dalam bahasa Cina. - AFP/ Berita Harian

Cabaran Pelayaran Mengelilingi Pulau Borneo

Hasrat tiga pelayar mengelilingi Kepulauan Borneo terbantut. Foto: NSPT

Enjin kapal layar mereka, Australis II, mengalami kerosakan. Foto: NSTP

Australis II di Jeti Jabatan Laut Sarawak, di Muara Tebas. Foto: NSTP


KUCHING - Hasrat tiga pelayar antarabangsa mengelilingi Kepulauan Borneo berdepan detik mencemaskan selepas enjin utama kapal layar mewah mereka, Australis II, mengalami kerosakan teknikal kira-kira 10 batu nautika dari Perairan Tanjung Po, di sini petang tadi.
Walaupun dilengkapi layar, namun ketiadaan angin mengakibatkan kapal berkenaan hanyut mengikut arus, lebih-lebih lagi dalam keadaan laut bergelora sejak beberapa hari lalu sehingga pemilik kapal, Kapten Shaun Sims, 53, terpaksa membuat panggilan kecemasan.
Selain Shaun, dua anak kapal masing-masing dari Australia dan Amerika Syarikat iaitu Cristine Turner, 59, dan Beth Sadler, 30, berjaya diselamatkan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), dengan kapal layar itu ditunda ke Jeti Jabatan Laut Sarawak, Muara Tebas, di sini kira-kira jam 5 petang tadi.
Shaun ketika ditemui pemberita, berkata ketiadaan angin menyebabkan beliau terpaksa menurunkan sauh di Perairan Tanjung Po bagi membolehkan kedudukan mereka dikesan pasukan penyelamat.
"Kuching adalah destinasi persinggahan kami di Sarawak selepas mula berlayar sejak lima hari lalu dari Sutera Harbour, Kota Kinabalu. Kami berterima kasih kepada APMM kerana menyelamatkan kami kerana keadaan laut ketika musim monsun cukup menakutkan, termasuk ombak besar dan angin kencang.
"Buat sementara ini, kami akan berehat di Kuching untuk menunggu kerosakan enjin Australis II dibaiki sebelum meneruskan pelayaran ke Pontianak, Indonesia," katanya.
Sementara itu, Pengarah Operasi Wilayah APMM Sarawak, Komander Shahref Steve Mac Queen Abdullah, berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan kira-kira jam 12.30 tengah hari dan menggerakkan sebuah bot peronda ke lokasi kejadian pada jam 2 petang.
"Dalam keadaan cuaca tidak menentu sejak kebelakangan ini, agak berisiko untuk ke laut, Namun, sekiranya masih ingin ke laut, sila pastikan anda memiliki peralatan keselamatan yang mencukupi, khususnya peralatan komunikasi dapat berfungsi dengan baik," katanya. - Berita Harian

Doktor Buka Kilang Tilam

Dr Rahmatullah menunjukkan gentian kenaf sebelum diproses menjadi ‘mat’ atau pelapik tilam. Foto: Azlan Hafeedz

Para pekerja sedang menguraikan gentian kenaf sebelum dimasukkan ke mesin pemecah bal serat. Foto: Azlan Hafeedz

Kenaf yang sudah siap digulung diletakkan dalam rak. Foto: Azlan Hafeedz

Dr Rahmatullah (dua dari kanan) sedang menunjukkan contoh tilam 'single size'. Foto: Azlan Hafeedz


Kajian positif Lembaga Kenaf dan Tembakau Negara (LKTN) dan Universiti Sains Malaysia (USM) terhadap beberapa produk berasaskan 'fiber' atau gentian kenaf memberi ilham kepada seorang doktor haiwan menceburi bidang pembuatan tilam.
Hasil kajian membuktikan gentian kenaf mesra alam, tahan lasak dan jangka hayatnya lama, menambah keyakinan Pengarah Urusan Finaf Mattress Sdn Bhd (FMSB) Dr Rahmatullah Hussain, 49, untuk membuka sebuah kilang di Permatang Pauh, Pulau Pinang pada 2007.
Pembukaan kilang seluas setengah hektar dengan modal permulaan RM500,000 menjadikan syarikat milik Dr Rahmatullah ini sebagai kilang pertama yang mengambil kenaf sebagai material utama pembuatan tilam di negara ini dan Asia Tenggara.
Usaha gigih beliau selama tujuh tahun membuahkan hasil lumayan apabila produk tilamnya semakin mendapat perhatian peniaga perabot sekitar Pulau Pinang dan Kedah sejak tiga tahun lalu.
Keyakinan pengguna terhadap kualiti dan kebaikan tilam kenaf bertambah apabila ia terbukti tahan serangan haiwan perosak, mampu menurunkan suhu bilik selain murah berbanding tilam gentian lain.
Dr Rahmatullah ketika ditemui dalam lawatan ke kilangnya di Pulau Pinang baru-baru ini berkata, beliau yakin tilam berasaskan gentian kenaf berpotensi menjadi antara produk keluaran tempatan tersohor selepas menerima maklum balas positif daripada ramai pelanggan.
Katanya, gentian kenaf mampu tahan lama kerana langsung tidak dicampur bahan kimia, berbanding gentian serat lain seperti sawit dan juga bahan terbuang.
"Tilam kenaf juga istimewa kerana bebas 'spring', mengoptimumkan pengaliran udara, tahan lasak, kurangkan tekanan, selesa tidur dan menyokong struktur serta bentuk badan.
"Malah, tilam bayi daripada kenaf turut menerima pengiktirafan apabila menerima pingat emas dalam Pameran Pertandingan Konferansi Kebangsaan (CCE) 2014 anjuran Jabatan Pengajian Politeknik Malaysia, Julai lalu," katanya.
Untuk menghasilkan sebuah tilam kenaf, empat proses perlu dilakukan membabitkan penggunaan enam mesin iaitu pemecah bal serat, pengasingan dan penguraian, penikaran, lipat silang, penjaruman dan juga penggulungan.
Beliau berkata, sebaik selesai melalui proses itu, gentian kenaf kemudian dimampatkan dengan 'Fiber Press' sebelum dijahit menjadi tilam menggunakan mesin jahit khas.
Katanya, selain khidmat sokongan bahan mentah, pihak LKTN turut memberi bantuan peralatan berjumlah RM300,000, sementara USM membantu dalam melakukan kajian terhadap bahan gentian itu.
"Sebanyak 500 tilam membabitkan tiga model dikeluarkan secara berperingkat dalam tempoh fasa pertama bermula Ogos hingga Februari depan, ditambah 1,000 lagi untuk fasa kedua sebaik penambahan tenaga kerja baru.
"Antara satu hingga tiga tan kenaf diperlukan setiap bulan bagi menghasilkan 500 tilam dan jenis tilam keluaran kami ialah 'king size' yang dijual antara RM1,000 hingga RM1,200 sebiji; 'queen size' (RM600-RM800) dan 'single size' (RM300-RM500)," katanya yang giat mencari pengedar di luar Pulau Pinang.
Gentian dan empulur kenaf boleh digunakan untuk menghasilkan produk mesra alam seperti papan gentian, papan serpai, geo-tekstil, tekstil, komponan automotif dan bahan binaan, selain turut boleh dijadikan makanan ternakan.
Sementara itu, Ketua Pengarah LKTN, Samsudin Noor berkata, penanaman kenaf di Malaysia bermula secara komersial pada 2010 di tanah seluas 1,600 hektar sebelum meningkat kepada 2,000 hektar pada 2014 dengan penghasilan 16,000 batang kenaf atau lapan tan per hektar.
Katanya, daripada 16,000 batang kenaf itu, sebanyak 25 peratus gentian dengan kadar 4,000 tan atau RM6 juta dapat dihasilkan manakala 75 peratus pula empulur dengan penghasilan 12,000 tan (RM7.2 juta).
"Hasil usaha berterusan LKTN mempromosikan tanaman itu, ramai pihak kini sedar manfaat serta kebaikan kenaf yang menjurus mesra alam dan jika dibandingkan gentian lain seperti sawit, ia lebih tahan lasak serta mampu bertahan lama.
"Penanamannya juga tidak cerewet kerana ia boleh ditanam di kawasan terbiar seperti sawah dan bekas tapak penanaman tembakau," katanya.
Menurutnya, pihak LKTN sedang giat membantu beberapa usahawan di Terengganu, Kelantan dan Selangor yang kini terbabit dalam industri pembuatan berasaskan kenaf seperti perabot, panel dinding dan lantai.
"Hasil kajian turut mendapati kenaf juga sesuai digunakan dalam industri perumahan sebagai komponan bahan binaan seperti panel, lantai, siling dan juga papan serpai kerana tahan panas, sejuk serta tidak dimakan serangga perosak, selain mampu menjimatkan kos.
"Malah, Institut Automotif Malaysia sudah menunjukkan minat terhadap gentian kenaf berikutan kesesuaiannya dijadikan alternatif kompenan automotif seperti panel pemuka, 'insulator' dan 'bumper'," katanya. - Azlan Hafeedz/ myMetro

Wajah Perompak Dalam CCTV

Sebuah hotel di Jalan Raja Haroun, Kajang kena samun. Foto: Panoramio

Wajah suspek yang dirakam CCTV. Foto: myMetro


KAJANG - Pemilik sebuah hotel di Jalan Raja Haroun, di sini, kerugian RM1,200 selepas disamun dua lelaki bersenjatakan pisau yang bertindak nekad menceroboh ruangan lobi hotel itu sebelum melarikan wang.
Dalam kejadian jam 8 malam Sabtu lalu, pekerja wanita terbabit yang berada di kaunter penyambut tetamu terkejut apabila suspek masuk dan terus mengacukan pisau.
Ketua Polis Daerah Kajang Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab berkata, kejadian itu berlaku terlalu pantas dan ketika kejadian itu hanya seorang pekerja berada di lobi hotel sebelum suspek merampas RM1,200.
Menurutnya, sebaik merampas wang itu, mereka terus melarikan diri tanpa mencederakan mangsa.
“Hasil pemeriksaan kamera litar tertutup (CCTV) dapat merakam imej seorang suspek,” katanya.
Ab Rashid berkata, siasatan lanjut dijalankan untuk mengenal pasti suspek dan memburu mereka. - myMetro

Isnin, 24 November 2014

Nyaris Lemas Ketika Cari Kerang

Sepanjang Pantai Rusila hingga Pulau Kekabu kurang selamat kerana ombak dan cuaca tidak menentu

Empat remaja nyaris lemas selepas dihanyutkan ombak ketika mencari kerang

Fenomena ribuan kerang terdampar di pantai Jumaat lalu mendorong orang ramai memenuhi kawasan itu. Foto myMetro


MARANG - Orang ramai dilarang menjalankan aktiviti di sepanjang Pantai Rusila hingga Pulau Kekabu, di sini, berikutan keadaan ombak dan cuaca tidak menentu pada musim tengkujuh.
Arahan itu dikeluarkan Ketua Polis Daerah Marang Deputi Superintendan Risikin Satiman berikutan kejadian empat remaja yang dilaporkan hampir lemas selepas dihanyutkan ombak ketika mencari kerang di kawasan pantai berkenaan.
Larangan itu berkuat kuasa serta-merta dan semua pihak diminta memberi kerjasama bagi mengelak kejadian sama berulang.
Dalam kejadian 3.30 petang semalam, dua remaja berusia 15 tahun dari Pasir Panjang, Kuala Terengganu nyaris lemas selepas dihanyutkan ombak ketika mencari kerang yang terdampar di pantai sejak Jumaat lalu. 
Malah, sebelum itu, dua pelajar sebuah pusat pengajian tinggi berusia 19 tahun dari Kampung Merbau Patah, Kuala Terengganu juga hampir lemas di pantai sama kira-kira jam 11.20 pagi kelmarin selepas dihanyutkan ke tengah laut.
Bagaimanapun, semua mangsa itu diselamatkan orang ramai yang kebetulan berada di tempat sama sebelum dibawa ke Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu dan Klinik Kesihatan Marang untuk rawatan.
Risikin berkata, sejak fenomena ribuan kerang terdampar di pantai itu Jumaat lalu, orang ramai memenuhi kawasan itu untuk mengutip hidupan itu tanpa memikirkan keselamatan mereka.
Beliau berkata, keadaan ombak dan cuaca yang tidak menentu ketika ini tidak sesuai untuk sebarang aktiviti pantai seperti mandi, berkelah dan mengutip kerang kerana bimbang kejadian buruk berlaku.
“Dalam tempoh tiga hari, empat remaja nyaris lemas selepas dihanyutkan ombak ketika mengutip kerang dan kita tidak mahu kejadian sama berulang lagi.
“Selain penduduk di kawasan setempat, orang ramai dari kawasan berhampiran ghairah mengutip hidupan itu.
“Malah, ada dalam kalangan mereka mengambil kesempatan berniaga dengan menjual makanan dan minuman serta pakaian di lokasi berkenaan tanpa memikirkan keselamatan mereka,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.
Menurutnya, beliau akan meminta pihak berkuasa tempatan iaitu Majlis Daerah Marang untuk memasang papan tanda amaran di sepanjang Pantai Rusila hingga Pulau Kekabu sebagai amaran supaya orang ramai tidak menghampiri kawasan itu. - myMetro

Ahad, 23 November 2014

Keenakan Mi Kicap Ipoh

Walaupun telah empat dekad di pasaran namun rasa mi kicap Mat Jasak tidak pernah berubah. Foto: Kosmo!

Legasi perniagaan mi kicap Mat jasak diteruskan oleh anaknya, Norhayati. Foto: Kosmo!

Para pelanggan sanggup datang dari jauh semata-mata ingin menikmati mi kicap Ipoh. Foto: Kosmo!


SEBUT sahaja mi kicap Ipoh, pasti terbayang sepinggan mi kuning berkuah kicap dengan tauge, hirisan daun bawang, sos lada dan taburan bawang goreng. Menjadi pelengkapnya ialah semangkuk sup berisi bebola dan filet ikan serta fucuk.
Mi berkuah kicap seperti ini sebenarnya ada di tempat lain cuma bezanya mi kicap di bandar raya Ipoh, Perak memiliki keistimewaan tersendiri. Makanan masyarakat Cina ini telah diubah suai mengikut cita rasa penggemar Melayu.
Keenakan mi kicap terletak pada campuran kuah kicap dan sup yang disediakan. Ada penggemarnya suka mi kicap cair tetapi ada juga gemarkan kuah kicap yang pekat. Semuanya bergantung kepada selera masing-masing.
Mereka yang bukan penggemar sup pula boleh memilih kuah mi kari untuk dimakan bersama mi kicap. Sebab itulah, mana-mana gerai yang menjual mi kicap di Perak turut menyediakan mi kari kepada pelanggan.
Terdapat banyak gerai makan yang menjual mi kicap di sekitar Ipoh, malah ada antaranya dibuka awal pagi hingga tengah malam. Lokasi terbaik hidangan ini bergantung kepada selera penggemarnya.
Bagaimanapun, salah sebuah gerai yang pastinya menjadi tumpuan di bandar raya Ipoh ialah Mee Kari Haji Daud Mat Jasak (atau disebut mi kicap Mat Jasak) yang terletak di Jalan Datuk Onn Jaafar. Lokasinya pula tidak sukar dicari.
Populariti gerai mi kicap ini menyebabkan ia menjadi tumpuan pengunjung setiap hari termasuklah yang datang dari Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.
Kisah perniagaan Mee Kari Haji Daud Mat Jasak bermula kira-kira 42 tahun lalu. Allahyarham Daud Mat Jasak yang merupakan anak jati Lambor Kanan, Parit ketika itu membuat keputusan berhijrah ke Ipoh bagi memulakan kehidupan baharu. 
Beliau bersama isterinya, Allahyarhamah Masitah Abd. Kohor kemudian menetap di Kampung Manjoi, Ipoh dan berniaga mi kari di tepi kaki lima Jalan Datuk Onn Jaafar iaitu lokasi gerai yang sama wujud pada hari ini.
Setiap hari beliau yang ditemani isteri mengayuh basikal sejauh kira-kira lima kilometer dengan jualan hanya cukup-cukup makan. Hasil pergaulan dengan rakan-rakan berketurunan Cina memberi ilham kepada Daud untuk menjual mi kicap apabila mendapati makanan itu digemari orang-orang Melayu.
Hanya pada tahun 1985 perniagaan mi kicap dan mi kari Daud semakin maju berkat kesungguhan beliau.
Kini, terdapat empat cawangan Mee Kari Haji Daud Mat Jasak di Ipoh dan Tapah selain gerai asal di Jalan Datuk Onn yang dikendalikan sebahagian daripada sembilan orang anak-anaknya. Daud meninggal dunia tiga tahun lalu pada usia 85 tahun.
Anak ketujuh beliau, Norhayati menguruskan gerai asal bersama seorang lagi adiknya. Gerai ini dibuka seawal pukul 8 pagi sehingga 2 petang dan dibuka semula pukul 4.30 petang hingga 10 malam.
Menurut Norhayati, penyediaan kuah kicap, kari dan sup dilakukan mengikut sukatan tertentu termasuk rempah-ratus. Beliau hanya mengingati sukatan dan cara menyediakannya tanpa merujuk resipi.
Katanya, kaedah yang sama dipraktikkan Allahyarham bapanya dahulu. Operasi hariannya dibantu empat orang pekerja serta anak sulungnya, Mohamad Ashraf Mohamad Raffek, 23.
“Setiap hari kami menggunakan kira-kira 15 kilogram (kg) mi kuning, 12kg kuetiau, 6kg tauge dan kira-kira 1,000 biji campuran bebola dan filet ikan.
“Rasa mi kicap dan mi kari di gerai ini tidak pernah berubah sejak 42 tahun lalu. Ini juga merupakan cabaran kepada kami untuk mengekalkan perniagaan Mee Kari Haji Daud Mat Jasak,” ujar Norhayati.
Sementara itu, Mohamad Ashraf yang merupakan graduan dalam bidang kulinari daripada sebuah institusi pengajian tinggi swasta di ibu kota mengakui cabaran besar untuk meneruskan perniagaan warisan keluarganya itu.
Bagi mempelbagaikan lagi pilihan pelanggan, beliau memperkenalkan pan mi, yi mi dan mi segera bagi menggantikan mi kuning jika diminta pelanggan.
“Sebagai generasi baharu, saya ingin pastikan perniagaan Daud Mat Jasak dapat mengekalkan apa yang telah diberikan kepada pelanggan selama ini,” ujarnya.
Satu lagi lokasi mi kicap yang mendapat tempat di hati penggemarnya ialah gerai mi kicap stadium atau dikenali juga dengan nama mi kicap Cina. Gerai ini antara yang kerap mendapat ulasan positif daripada penggemarnya di laman blog percutian dan makanan.
Gerai bernombor 98 ini terletak di Medan Selera Stadium Ipoh berdekatan Kompleks Sukan Majlis Bandaraya Ipoh.
Mi kicap di sini disediakan hampir sama seperti mi kicap masyarakat Cina kerana pengusahanya, Harman Rashidi, 34, mewarisi resipi ibunya yang berketurunan Tionghua.
Hidangan asasnya ialah mi kuning berkuah kicap pekat, sambal lada dan kuah sup berisi dua keping filet ikan. Ada juga pelanggan yang memesan kedua-duanya iaitu sup dan semangkuk kuah mi kari.
Sepinggan mi kicap berharga RM5, manakala tambahan bahan-bahan di dalam sup seperti bebola ikan, bebola sotong, bebola udang dan isi ketam pula dikenakan harga tertentu.
Menurut Harman, keluarganya mula berniaga mi kicap dan mi kari kira-kira sedekad lalu bermula di Silibin dan kemudian ke Manjoi sebelum berpindah ke gerai sedia ada pada tahun 1998.
Katanya, perniagaan keluarga itu diusahakan secara kecil-kecilan dan tidak berhasrat untuk membuka cawangan lain.
“Gerai ini dibuka setiap hari bermula dari pukul 8 pagi hingga 12 tengah hari dengan waktu paling sibuk antara pukul 8 hingga 10 pagi iaitu pelanggan datang untuk bersarapan.
“Pernah juga pelanggan datang ramai secara berkumpulan menyebabkan kami tidak menang tangan melayan mereka,” ujarnya yang memberitahu, perniagaan itu hanya dibantu oleh ahli keluarga.
Akuinya lagi, mi kicap menjadi antara makanan yang cukup digemari di bandar raya itu dan sebagai anak jati Ipoh, beliau amat berbesar hati apabila dapat menyumbangkan sesuatu yang boleh melonjakkan nama tempat kelahiran sendiri.
Sementara itu, penggemar mi kicap, Nur Athiqah Ahmad Bahalal, 26, memberitahu, dia kerap berkunjung ke beberapa gerai di bandar itu kerana setiap satunya memiliki keistimewaan tersendiri.
“Saya tidak mempunyai gerai pilihan dan ada ketikanya mengikut pilihan rakan-rakan. Misalnya, ke gerai mi kicap stadium kerana terletak tidak jauh dari pejabat.
“Di gerai ini, saya menggemari supnya bersama filet dan bebola ikan terutama semasa disajikan panas-panas,” ujar eksekutif di sebuah syarikat swasta itu.
Seorang lagi penggemar, Siti Nor Amira Othman, 26, memberitahu keunikan makanan itu telah meletakkan bandar raya Ipoh dalam peta pelancongan tempatan sekali gus menjadi kebanggaan warganya.
Jelasnya, beliau berbangga kerana keenakan mi kicap Ipoh dikenali sehingga ada rakan-rakannya dari negeri lain sanggup datang bercuti di Ipoh semata-mata untuk mencubanya. - Zaki Salleh/ Kosmo!

Jumaat, 21 November 2014

Pesawat Airbus A350 Baru Yang Mewah

Ini ialah pesawat jet Airbus A350 yang dilengkapi dengan enjin Rolls Royce

Airbus akan menyerahkan pesawat A350 kepada pelanggan pertamanya, Qatar Airways pada pertengahan Disember

Pemandangan di dalam kokpit pesawat A350

Pesawat ini mampu membawa 250-350 penumpang dengan susun atur tempat duduk tiga kelas

Pembuat pesawat yang berpangkalan di Eropah ini telah membina pesawat A350 XWB berharga £1.9b (AS$2.98b)

Pemandangan di bahagian kelas perniagaan Airbus A350 XWB semasa pameran di Jepun

Kabin A350 menyediakan kerusi paling luas dalam kategorinya

























Pesawat Airbus A350 telah dipamerkan di Tokyo semalam. Pesawat ini asalnya dicipta untuk bersaing dengan pesawat Dreamliner Boeing 787.
Syarikat pembuat pesawat Airbus akan menyerahkan pesawat A350 yang pertama kepada pelanggannya yang pertama iaitu Qatar Airways pada pertengahan Disember hadapan.
Qatar Airways menempah sebanyak 80 pesawat A350, iaitu 43 pesawat A350-900 dan termasuk 37 pesawat A350-1000 yang lebih besar.
Pada ketika ini pesawat A350 merupakan pesawat yang mempunyai kabin paling luas dalam kategorinya. 
Pesawat ini sedang dalam lawatan demonstrasi ke lima negara Asia iaitu Seoul, Tokyo, Hanoi, Bangkok dan Kuala Lumpur. 
Pada awal tahun ini, pesawat ini telah melawat Australia, Hong Kong dan Singapura. 
Pesawat  ini baru menerima sijil daripada Pentadbiran Penerbangan Persekutuan AS minggu lalu, selepas memperolehi kelulusan keselamatan di Eropah pada bulan September.
Airbus bercadang hendak membina tiga pesawat A350 dalam masa sebulan menjelang akhir tahun ini, meningkat daripada dua pesawat pada masa ini.
Menjelang akhir tahun depan ia merancang untuk membina lima pesawat sebulan dan mencecah 10 pesawat sebulan menjelang pertengahan tahun 2018.

New York Dilanda Salji Tebal

Sebuah jentolak menolak salji di jalan raya di Seneca Barat di negeri New York, bagi membolehkan ambulans melaluinya.

Buffalo dilitupi salji setebal 1.68 meter selepas satu ribut salji yang melanda kelmarin

Gabenor New York, Andrew Cuomo telah mengarahkan petugas untuk membersihkan salji

Beberapa kawasan dilitupi salji setebal 2.4 meter.

Salji menyebabkan jalan-jalan raya tidak dapat dilalui dan beratus-ratus pemandu terperangkap selama beberapa jam

Berjuta-juta penduduk tidak dapat meninggalkan kediaman mereka selepas salji tebal melanda negeri itu

Pasukan penyelamat membantu seorang mangsa bencana salji

Warga emas merupakan mangsa yang paling menderita

Lagi warga emas dibantu

Cuaca panas yang dijangka melanda negeri itu hujung minggu ini bakal menyebabkan salji cair dan mengakibatkan banjir

Gabenor New York, Andrew Cuomo turun padang ke kawasan bencana


BUFFALO, Amerika Syarikat – Satu ribut salji terbaharu yang melanda bandar ini yang terletak di negeri New York semalam menyebabkan beberapa kawasan dilitupi salji setebal 2.4 meter.
Sehingga kini seramai tujuh penduduk dilaporkan terbunuh dalam bencana tersebut yang turut menyebabkan jalan-jalan raya tidak dapat dilalui dan beratus-ratus pemandu terperangkap selama beberapa jam.
Berjuta-juta penduduk juga tidak dapat meninggalkan kediaman mereka selepas salji tebal yang merupakan terburuk melanda negeri itu menyukarkan mereka untuk keluar atau pergi ke tempat kerja.
Sebanyak 100 kenderaan dilaporkan terperangkap di sebuah lebuh raya sepanjang 212 kilometer di negeri ini.
Sebuah bas yang membawa anggota pasukan bola keranjang wanita Universiti Niagara pula terperangkap selama 30 jam dalam kenderaan mereka sebelum berjaya diselamatkan.
Sementara seorang wanita mengandung terpaksa melahirkan anaknya di balai bomba di bandar ini kerana salji tebal yang melitupi jalan raya menyebabkan dia tidak dapat ke hospital.
Buffalo dilitupi salji setebal 1.68 meter selepas satu ribut salji yang melanda kelmarin dan satu lagi ribut salji semalam menambah timbunan salji setinggi hampir satu meter lagi.
“Kami sudah melakukan apa yang perlu tetapi salji ini merupakan yang terburuk dalam sejarah,” kata Gabenor New York, Andrew Cuomo.
Cuomo juga memberi amaran cuaca panas yang dijangka melanda negeri itu pada hujung minggu ini bakal mengakibatkan salji berkenaan cair sekali gus menyebabkan risiko banjir.
Pakar kaji cuaca turut meramalkan hujan melanda negeri itu pada hujung minggu ini. – AP/ Kosmo!

Terengganu Dilanda Banjir

Orang ramai melihat jalan runtuh di Kampung Tanjung Pantai selepas hujan tanpa henti lebih 10 jam. Foto: myMetro

Penduduk membantu menolak kereta yang ditenggelami air di Taman Murni Permai, Tok Jembal. Foto: myMetro

Rosni membersihkan rumahnya yang dimasuki air hujan akibat atap diterbangkan angin. Foto: myMetro

Beberapa jalan utama terpaksa ditutup. Foto: Syahirah Abdullah


KUALA TERENGGANU - Banjir di Terengganu bertambah buruk malam ini apabila 4,813 mangsa dipindahkan berbanding 3,863 petang tadi.
Pemangku Setiausaha Majlis Keselamatan Negara (MKN) Terengganu Roslina Ngah dalam kenyataanya berkata sehingga 9 malam ini, dua lagi pusat pemindahan banjir dibuka masing-masing di Setiu dan Besut menjadikan jumlah keseluruhan pusat pemindahan yang dibuka kini ialah 38 buah.
“Di daerah Setiu, pusat pemindahan yang baru dibuka ialah Balai Raya Kampung Jelapang yang menempatkan 16 mangsa dari lima keluarga.
“Di Besut pula, pusat pemindahan yang baru dibuka ialah Surau Kampung Pengkalan Kubur yang melibatkan 43 mangsa dari 14 keluarga,” katanya.
Orang ramai boleh mendapatkan maklumat banjir di negeri ini dengan menghubungi bilik gerakan bencana negeri di talian 09-6316021 atau melayari laman web etindakan.terengganu.gov.my. - Bernama

Seorang mangsa menimnggal dunia akibat lemas selepas kereta yang dinaikinya terhumban ke dalam parit.

Jalan pantai ke Batu Rakit yang terletak di belakang UMT turut rosak teruk. Foto: Pembaca Harian Metro

Kawasan UMT dinaiki air dan Naib Canselor UMT mengumumkan cuti darurat. Foto: Pembaca Harian Metro

Kawasan di sekitar UMT. Foto: Pembaca Harian Metro

Kawasan di sekitar UMT. Foto: Pembaca Harian Metro

Kawasan di sekitar UMT. Foto: Pembaca Harian Metro


KUALA TERENGGANU - Keadaan banjir di Terengganu semakin buruk apabila mengorbankan remaja perempuan selain seramai 3,863 orang dipindahkan ke 36 pusat pemindahan di beberapa daerah di negeri ini.
Pelajar tingkatan satu itu ditemui lemas dalam telaga di belakang rumah datuknya di Kampung Jelapang, Bandar Permaisuri di Setiu petang semalam menjadikan korban pertama mangsa banjir di negeri ini.
Menurut portal e-Tindakan Bencana Terengganu, Dungun menjadi daerah terbaru dilanda banjir dengan 16 mangsa daripada tiga keluarga dipindahkan ke pusat pemindahan di daerah itu.
Di Setiu, banjir menyebabkan 280 mangsa dari 63 keluarga ditempatkan di 14 lokasi pusat penempatan banjir.
Di Besut, 215 mangsa dari 57 keluarga kini ditempatkan di pusat pemindahan iaitu di Balai Raya Kampung Beris Pak Abu dan Surau Sekolah Kebangsaan (SK) Beting Lintang.
Beberapa sungai utama di seluruh Terengganu juga berada pada paras membimbangkan ekoran hujan lebat tanpa henti sejak semalam.
Di KOTA BHARU, paras air Sungai Golok di Rantau Panjang, Pasir Mas melepasi paras bahaya dan terus meningkat pada 1 tengah hari.
Menurut portal rasmi kerajaan negeri, bacaan paras air Sungai Golok di Rantau Panjang ialah 9.07 meter melepasi paras bahaya 9 meter.
Bagaimanapun, sungai lain masih belum mencecah paras amaran dan tiada jalan utama ditutup berikutan banjir. - myMetro