Rabu, 3 Oktober 2012

Menunggu Kereta Elektrik Sebenar


Gambar hiasan.


Sebenarnya, kereta elektrik bukanlah suatu yang luar biasa pada masa ini. Sebab, kenderaan yang lebih besar daripada kereta pun sudah ada yang menggunakan kuasa elektrik. Kereta api atau komuter misalnya, menggunakan kuasa elektrik untuk bergerak. 
Tidak ada masalah dari segi kelajuan. Komuter generasi baru yang bergerak dari KL Sentral ke Ipoh misalnya, mampu mencapai kelajuan melebihi 160 kilometer sejam ketika melalui beberapa kawasan di luar bandaraya Kuala Lumpur!
Bahkan kereta remote control mainan kanak-kanak pun menggunakan bateri. Apabila bateri berkenaan habis kuasanya, ia akan dicas semula selama beberapa jam dengan menggunakan pengecas yang akan menukar kuasa elektrik AC kepada DC. Maka tidak ada apa yang patut dihairankan dengan kejayaan menghasilkan kereta elektrik pada masa ini. 
Sebuah kenderaan yang menggunakan kuasa elektrik sebenarnya menggunakan motor elektrik untuk menghasilkan tenaga bagi menjalankan kenderaan itu. Bagi kenderaan biasa, peranan itu dilakukan oleh enjin petrol atau enjin diesel. 
Pada masa ini, alat yang dipanggil power inverter yang boleh menukarkan kuasa elektrik DC 12 volt menjadi kuasa AC 240 volt sehingga 2500 watt pun sudah banyak dijual di pasaran. Sudah tentu power inverter boleh digunakan untuk menukarkan kuasa DC bateri kereta kepada kuasa AC bagi memutarkan motor elektrik berkuasa tinggi! 
Bagaimanapun, masalah yang dihadapi sekarang menurut pakar automotif ialah bateri. Bagi menghasilkan sebuah kereta elektrik yang efisien, sejenis bateri kompak (compact) tetapi amat berkuasa (powerful) amat diperlukan. Selain itu, kuasa bateri itu juga hendaklah tahan lama. Yang lebih penting lagi ialah, bateri itu boleh dicaj semula dalam masa singkat, sesingkat kita mengisi minyak kereta di stesen minyak! 
Sebagai analogi, mari kita tinjau bateri handphone kita. Handphone memerlukan kuasa 4.5 volt. Jika menggunakan bateri biasa, 3 bateri bersaiz AA atau AAA diperlukan untuk mengeluarkan kuasa sebanyak itu. Tetapi bateri jenis AAA atau AA terlalu besar dari segi saiz dan kuasanya pula cepat habis, selain memerlukan masa yang lama untuk mengecas semula. 
Mujurlah masalah itu telah diselesaikan dengan penciptaan bateri yang nipis tapi amat berkuasa. Hasilnya, handphone kita kini hanya setebal lebih kurang 1 cm sahaja kerana ianya menggunakan bateri yang nipis. 
Namun masalah ini belum dapat diselesaikan bagi kereta. Maka kita perlu menunggu lagi sehingga bateri yang paling ideal dihasilkan untuk kereta elektrik, sebelum kita mampu membuat kereta elektrik yang sebenarnya. 
Soalnya, siapakah yang akan menjadi pihak pertama membuat penemuan dan menghasilkan bateri seperti itu?



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.