Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Ahad, 9 Disember 2012

Pekerja Kilang China Kerja Keras Sebelum Krismas

Pekerja kilang di negara China sedang bertungkus-lumus menyiapkan alat permainan.
Lagi pekerja kilang alat permainan di China
Watak-watak terkenal seperti SpongeBob SquarePants dan Mickey Mouse juga dihasilkan di kilang-kilang di China
Satu laporan pada tahun 2010 menyatakan bahawa gaji bulanan purata, termasuk kerja lebih masa, pekerja dianggarkan hanya £ 150
Seorang pekerja kilang sedang melekat mata anak patung dan banyak lagi yang hendak lekat.
Satu laporan mendedahkan 1 juta pekerja kilang Cina mengalami kemalangan perindustrian pada tahun 2009
Dengan tekanan untuk menghasilkan mainan dalam masa untuk Krismas, pekerja kilang di China terpaksa bekerja lebih masa dan tidur di kilang
Kempen hak asasi manusia telah menimbulkan kebimbangan ke atas kilang-kilang yang hanya membayar pekerja gaji £ 150 sebulan

Dengan permintaan meningkat untuk menghasilkan alat permainan untuk perayaan Krismas, pekerja kilang di China dipaksa untuk bekerja berjam-jam dan tidur di atas lantai kilang dan di celah-celah timbunan bahagian-bahagian mainan. 
Imej-imej di atas memberi gambaran yang nyata tentang kehidupan membosankan yang dialami oleh beribu-ribu pekerja kilang di China yang menghasilkan 75 peratus daripada mainan dunia, termasuk watak-watak terkenal seperti Mickey Mouse dan SpongeBob SquarePants. 
Mereka bekerja selama 15 jam untuk satu syif, dalam keadaan mengerikan dan suhu yang panas, kadang-kadang terpaksa tidur di kilang dan hanya mendapat masa rehat yang singkat. 
Pekerja kebanyakannya perempuan, berusia 18-25 tahun, kerja 7.45 pagi hingga 10.55 malam, kadang-kadang dengan 1,000 pekerja disumbat ke dalam satu ruang yang luasnya hanya 105 kaki x 105 kaki persegi. 
Mereka tidak dibenarkan bercakap atau mendengar muzik, terpaksa makan makanan dari kafeteria kilang, tidak mempunyai waktu rehat semasa syif mereka dan mesti membersihkan tandas sebagai satu disiplin. 
Para pekerja juga tidur di atas lantai di asrama kilang dengan 14 pekerja dalam sebuah bilik. Mereka mesti membeli tilam dan peralatan tempat tidur mereka sendiri, atau tidur di atas papan lapis. 
Samsung juga turut dikritik bulan lepas setelah terdapat dakwaan bahawa pekerja di salah satu kilang pembekalnya bekerja sehingga 16 jam sehari, dengan hanya satu hari rehat sebulan. - Mail Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.