Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Isnin, 10 Februari 2014

Hotel Madinah Terbakar 13 Maut

Hotel Ishraq Al Madinah di wilayah Madinah, Arab Saudi terbakar lewat semalam. Foto: The Muslim News

Mangsa kebakaran terperangkap di bahagian atas hotel. Foto: Arab News

Asap kelihatan keluar dari tingkat bawah. Foto: The Muslim News

Orang ramai berkerumun di luar hotel. Foto: Riyadh Connect

Mangsa diselamatkan oleh Pertahanan Awam. Foto: Arab News

Sekurang-kurangnya 13 orang terkorban manakala 130 lagi cedera. Foto: SPA


MADINAH - Sekurang-kurangnya 13 orang terkorban manakala 130 lagi cedera selepas Hotel Ishraq Al Madinah di wilayah Madinah, Arab Saudi terbakar lewat semalam, lapor Agensi berita Saudi (SPA). 
SPA berkata perkhidmatan bomba bergegas ke tempat kejadian sebaik menerima laporan. Kira-kira 700 orang dari pelbagai negara menginap di hotel itu. Kebanyakan mangsa maut akibat sesak nafas selepas terhidu asap.  
“Seramai 15 penghuni hotel terbunuh manakala 130 yang lain cedera,” kata laporan itu. Sementara itu, Gabenor Madinah, Putera Faisal bin Salman bin Abdulaziz Al Saud, mengarahkan semua penghuni hotel berhampiran turut dipindahkan untuk mengelakkan kebakaran daripada merebak.  
Pasukan bomba Arab dan pasukan pertahanan awam berjaya mengawal api dari merebak selepas beberapa jam bergelut dengan api yang marak, manakala mereka yang cedera dibawa ke hospital.  
Laporan berhubung punca kebakaran masih belum dikeluarkan, namun siasatan sudah dilancarkan. 
Madinah kini menjadi tuan rumah kepada ramai jemaah yang menunaikan Umrah dari Turki dan Mesir.  
Pegawai rasmi Direktorat Hal Ehwal Agama Turki, Nevzat Ünal berkata mereka juga sedang mengesan di semua hospital di bandar itu berikutan bimbang mungkin ada warga Turki yang menginap di hotel berkenaan.  
Madinah Al-Munawarah, bermaksud “bandar yang berseri”, adalah tempat pemakaman Nabi Muhammad dan bandar suci Islam kedua selepas Makkah, di mana terdapatnya Masjid Besar dan Kaabah.  
Ibadah Umrah di Makkah yang boleh dilakukan pada bila-bila masa sepanjang tahun. Walaupun Haji lebih utama dan wajib bagi setiap umat Islam yang sihat dan mampu, Umrah pula tidak wajib namun amat disyorkan. Ia kadangkala “haji kecil”.  
Sementara itu stesen televisyen Mesir melaporkan ramai warga negara itu maut dalam kebakaran yang berlaku, tetapi jurucakap kementerian luar, Badr Abdelatty berkata, Kaherah sedang berusaha mengesahkan bilangan rakyatnya yang terkorban.AGENSI/Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.