Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 27 Ogos 2014

Sokongan Penduduk Israel Kepada Netanyahu Merosot

Roket J80 yang dilancarkan dari Gaza ke bandar Tel Aviv menyebabkan penduduknya merasa bimbang

Iron Dome gagal memintas kesemua roket Hamas yang menyerang Israel

Kanak-kanak Israel bermain di tempat perlindungan bom di selatan bandar Ashkelon, berhampiran Gaza

Penduduk Israel yang cedera akibat serang roket Hamas

Populariti Netanyahu merosot dengan tinggal hanya 38 peratus penduduk Israel menyokongnya

"On August 25, Israel’s Channel 2 reported support for Netanyahu was down to 38 percent, and had dropped “by 17 percent in the past four days alone,” according to The Times of Israel."


Satu tinjauan yang dijalankan Stesen Chanel 2 televisyen Israel, pada hari Isnin (25/8/2014) menunjukkan sokongan penduduk Israel kepada Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu telah merosot.  
Tinjauan mendapati hanya tinggal 38 peratus sahaja penduduk Israel yang masih menyokong Netanyahu. Sedangkan, semasa permulaan serangan ke atas Gaza pada 18 Julai lalu, 82 peratus menyokong Netanyahu.  
Berdasarkan tinjauan tersebut, kemerosotan sokongan berpunca daripada serangan roket Hamas yang berterusan dan serangan oleh gerakan penentangan lain di Gaza terhadap kawasan Israel.
Hal yang sama berlaku di kawasan Israel yang bersempadan dengan Semenanjung Gaza yang menjadi sasaran terbuka serangan mortar dari Gaza. Hanya 24 peratus sahaja yang menyokong dasar Netanyahu terhadap penduduk tempatan di kawasan tersebut. Manakala 63 peratus lagi menyatakan bahawa dasar Netanyahu sangat tidak bijaksana berhubung hal tersebut. - dakwatuna 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.