Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Jumaat, 26 April 2013

Serangan Jantung: Peranan Bakteria Usus

Kajian mendapati, organisma dalam usus kita boleh bertanggungjawab menukarkan makanan tertentu kepada bahan kimia toksik

Kajian ini meminta sukarelawan makan telur yang mengandungi tahap lethicin, pelopor kepada TMAO yang berbahaya


Satu kajian yang dimulakan pada 2011 oleh Institut Penyelidikan Klinik Lerner Cleveland mendapati bakteria usus mempunyai kaitan dengan serangan jantung, terutamanya bagi mereka yang tidak mempunyai faktor-faktor risiko yang jelas bagi penyakit tersebut. 
Saintis mendapati, flora usus tertentu boleh menukarkan nutrien yang terdapat dalam kuning telur, hati, daging lembu dan daging babi kepada sebatian Trimethylamine N-oksida (TMAO). 
TMAO akan menjadikan kolesterol terbina pada dinding arteri dan menyebabkan berlaku pengerasan arteri yang biasanya berakhir dengan strok atau serangan jantung. 
Semasa kajian dijalankan, seramai 40 peserta dewasa yang sihat telah diberi makan dua butir telur rebus, yang kaya dengan bahan lemak dipanggil lesitin. 
Selepas makan telur, para penyelidik mendapati tahap TMAO dalam darah peserta telah meningkat. Tetapi bagi peserta yang mengambil antibiotik sebelum makan telur, tahap TMAO mereka adalah rendah kerana antibiotik telah membunuh bakteria dalam usus mereka. 
"Ini menunjukkan bakteria usus adalah penyebab utama yang membentuk TMAO," kata Dr Stanley Hazen, pakar kardiologi di Klinik Cleveland kepada Reuters. 
Kajian ke atas 4,007 pesakit jantung juga mendapati, mereka yang memiliki tahap tertinggi TMAO mempunyai lebih daripada dua kali ganda risiko serangan jantung atau strok berbanding dengan mereka yang kurang. 
Bahkan mereka yang mempunyai tahap TMAO yang tinggi dan tidak ada faktor-faktor risiko kardiovaskular adalah 1.8 kali lebih berkemungkinan untuk mengalami serangan kardiovaskular daripada mereka yang mempunyai tahap yang rendah. 
Jika penemuan kajian ini disahkan, adalah diharapkan penyelidik akan dapat menghasilkan ubat yang mampu menghalang pengeluaran TMAO.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.