Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Ahad, 12 Mei 2013

Untuk Lelaki Yang Ingin Awet Muda

Manotox didakwa menjadi penyelesaian yang bukan pembedahan untuk kedut yang mendalam, garis-garis halus dan kulit tidak sekata


LONDON - Wanita sudah lama memonopoli produk menegangkan kulit seperti Crease Release atau ‘botox dalam botol,’ namun kini tidak lagi. 
Dandanan lelaki adalah satu daripada sektor paling pantas berkembang dalam perniagaan kecantikan. 
Lelaki kini membelanjakan £6.2 bilion (RM28.51 bilion) dalam produk dandanan dan rawatan kecantikan setiap tahun. 
Kini mereka memiliki senjata antipenuaan sendiri dalam kalangan jenama mewah seperti Dermalogica, Yves Saint Laurent, Nip+Fab dan L'Oreal yang membangunkan produk kecantikan lelaki. 
Satu daripada produk itu ialah Manotox daripada rangkaian Nip+Fab’s Nip+Man, pelembap untuk menganjal dan melicinkan kulit yang didakwa memberi ‘hasil antipenuaan menakjubkan tanpa pembedahan.’ 
Menurut syarikat berkenaan, rahsia kejayaan produk baru itu ialah bahan digelar ‘liftonin’ yang dipercayai meminimumkan kemunculan garis halus dan kedutan. Juga dalam campuran itu ialah satu lagi sebatian baru digelar ‘gransil’ yang didakwa membantu melicinkan kulit termasuk campuran mineral lautan untuk memberi kulit kelihatan segar. 
Menurut tinjauan OnePoll, 25 peratus lelaki kini melakukan rawatan kecantikan seperti rawatan muka, urut dan rawatan kuku lebih sekali dalam tempoh dua minggu, sementara purata lelaki kini menghabiskan antara 40 hingga 60 minit bersiap untuk keluar. 
Fenomena itu juga menjurus kepada peningkatan dalam rawatan melilin, dengan satu pertiga lelaki mengaku ‘manscaping’ atau membuang bulu di kawasan kemaluan. 
Josh Hartnett
Pengasas Escentual dan pakar dandanan lelaki, Rakesh Aggrawal berkata: “Lelaki kini lebih sedar bagaimana menjaga kulit dan penampilan mereka berbanding lima tahun dulu.” 
“Bukan hanya wanita yang mahu meniru selebriti kegemaran seperti Matthew McConaughey, Josh Hartnett dan Justin Timberlake yang menghiasi kempen kecantikan lelaki – golongan itu kini merasai tekanan untuk kelihatan kemas dan mengakui melakukan sesuatu untuk kelihatan bagus.” 
Ledakan kecantikan lelaki turut tersebar dalam sektor
Michael Fassbender
pembedahan, dengan lebih ramai lelaki berbanding sekarang bersedia menjalani pembedahan demi memiliki wajah dan tubuh sempurna.
 
Menurut Persatuan Pembedahan Plastik Estetik Amerika, lelaki menjalani hampir 800,000 prosedur kosmetik pada 2012 atau sembilan peratus daripada keseluruhan. 
Prosedur popular dalam kalangan pelanggan lelaki adalah pembedahan mendapatkan rahang segi empat dilihat dalam selebriti kelas A seperti Jon Hamm, Michael Fassbender dan Daniel Craig. - AGENSI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.