Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Jumaat, 21 Jun 2013

Dahulu Planet Marikh Ada Oksigen

Kenderaan robotik Spirit milik NASA yang digunakan untuk mengkaji meteorit dan batu-batu di atas permukaan Marikh

Ini ialah meteorit Marikh yang jatuh ke Bumi

Ahli-ahli sains membandingkan data meteorit yang jatuh ke Bumi dengan data batu di Marikh

Ahli sains percaya oksigen wujud di Marikh lebih awal daripada di bumi.


Saintis percaya, Marikh mempunyai suasana yang kaya dengan oksigen lebih daripada satu bilion tahun sebelum bumi. 
Pemeriksaan ke atas meteorit dan batu-batu di planet itu menunjukkan oksigen telah menjejaskan permukaan Marikh kira-kira empat bilion tahun yang lalu. 
Di bumi, oksigen tidak terbina dalam kuantiti yang ketara dalam atmosfera sekurang-kurangnya selama 1,500 juta tahun. 
Ahli-ahli sains membandingkan meteorit Marikh yang jatuh ke bumi dengan data daripada pemeriksaan batu oleh kenderaan robotik Spirit agensi angkasa Amerika NASA. 
Perbezaan dalam komposisi antara kedua-duanya dapat menjelaskan banyaknya oksigen pada masa lalu dalam sejarah Marikh. 
Spirit telah meneroka bahagian yang sangat purba di Marikh yang mengandungi batu-batu lebih daripada 3,700 juta tahun. 
Batu-batu itu menyimpan mercu tanda pendedahan awal kepada oksigen sebelum 'dikitar semula', ditarik ke kawasan cetek di pedalaman planet dan kemudian dimuntahkan melalui letusan gunung berapi. 
Meteorit gunung berapi Marikh, pada sisi lain, berasal dari bahagian yang lebih dalam di planet itu yang kurang terjejas oleh oksigen. 
Meteorit Marikh sampai ke bumi selepas diletuskan ke ruang angkasa lepas oleh letusan besar-besaran. 
Penyelidikan baru yang diterbitkan dalam jurnal Nature, mempunyai implikasi bagi kemungkinan wujudnya kehidupan lampau di Marikh. 
Di bumi pada awalnya, suasana itu secara beransur-ansur dipenuhi dengan oksigen percuma oleh mikrob fotosintesis. Saintis memanggilnya sebagai Pengoksigenan Acara Besar (Great Oxygenation Event - GOE). 
Hubungan antara oksigen dengan kehidupan di Marikh adalah kurang jelas. 
Oksigen mungkin dapat dihasilkan oleh biologi, atau oleh satu tindak balas kimia di dalam atmosfera. 
Saintis utama Profesor Bernard Wood, dari Universiti Oxford, berkata, "Implikasinya adalah bahawa Marikh mempunyai suasana yang kaya dengan oksigen pada satu masa, kira-kira 4,000 juta tahun yang lalu, sebelum kebangkitan atmosfera oksigen di bumi kira-kira 2,500 juta tahun yang lalu. 
"Pengoksidaan memberikan Marikh warna yang tersendiri, ia adalah berkemungkinan bahawa 'planet merah' ini basah, panas dan berkarat berbilion-bilion tahun sebelum atmosfera Bumi menjadi kaya dengan oksigen." 
Pada bulan Mei, saintis mendedahkan bahawa mereka menemui batu-batu kecil di Marikh yang menunjukkan sungai pernah mengalir di planet ini dan memberikan lebih kebarangkalian kepada teori bahawa ia pernah menyokong kehidupan. 
Batu-batu kecil bulat ditemui oleh pasukan misi kenderaan robotik Curiosity NASA dan diterbitkan dalam jurnal Science. Batu-batu kecil itu hanya terbentuk apabila ia dibawa oleh air pada jarak yang jauh, kata penyelidik. 
Ia adalah kali pertama bukti aliran air yang berterusan di Marikh telah didedahkan. 
Penemuan batu sebelum pengumuman lapan hari lalu menjadi bukti kuat bahawa air yang cukup baik untuk diminum telah ditemui oleh Opportunity, kenderaan robotik NASA yang lebih awal. 
Bukti wujud air di Marikh telah ditunjukkan oleh penemuan berturutan di Marikh tetapi sehingga kini mereka semua telah mencadangkan ia adalah aliran asid sulfurik. Ini adalah kali pertama air telah didapati dalam bentuk yang mungkin boleh diminum. 
Penemuan itu meningkatkan kemungkinan bahawa salah satu blok bangunan yang paling penting untuk hidup pernah wujud di planet ini, dan mungkin masih berada di sana. - Mail Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.