Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Isnin, 14 Julai 2014

Penduduk Tel Aviv Bimbang Serangan Balas Hamas

Pakar pemusnah bom Israel mengambil serpihan roket yang dilancarkan pejuang Palestin di Netivot, sebuah bandar di selatan Israel 

Penduduk Israel berlindung di sebuah tempat letak kereta bawah tanah di Tel Aviv semasa serangan roket pejuang Palestin dari Gaza

Seorang wanita meletakkan bayinya di lantai pusat membeli-belah semasa siren amaran serangan kedengaran di Tel Aviv

Tentera Israel yang akan melakukan serang darat ke atas Gaza akan berhadapan risiko berat

Keranda askar Israel yang terbunuh semasa serangan ke atas Gaza

Israel mengumumkan kehilangan 13 anggota tentera selepas 48 menyerang Gaza

Tentera Israel menangis semasa majlis pengebumian rakan mereka

Seorang ahli keluarga tentera Israel menangisi kematian saudaranya



Tiga juta rakyat Israel menghabiskan malam Sabtu lalu dalam keadaan panik kerana bimbang serangan balas Hamas. Hamas sebelum ini telah memberi amaran akan melancarkan roket ke wilayah metropolitan Tel Aviv sekiranya Israel melancarkan serangan udara ke atas Gaza.  
Roni Daniel, seorang penganalisis tentera di Saluran 2 TV Israel berkata, dalam sejarah Israel, tidak ada yang berani mengancam menyerang Israel, apalagi menyerang bandar besar dan bekas ibu negara seperti Tel Aviv. 
Media tempatan melaporkan ketidakupayaan Israel menghadapi ancaman roket Hamas yang ditujukan ke arah Tel Aviv. Seorang lagi penganalisis politik Saluran 2 Israel, Amnon Abromovitch menyatakan, apa yang menimpa mereka sebagai sesuatu yang belum pernah terjadi sebelumnya, yang menunjukkan kejayaan perang psikologi Hamas.  
"Ia seolah-olah Hamas telah mencapai matlamatnya," tambahnya.  
Manakala Wall Street Journal mengatakan bahawa Hamas telah berjaya menakut-nakutkan penduduk Tel Aviv dan mendapatkan perhatian dalam perang psikologi.  
Ketika roket-roket dilancarkan oleh Hamas pada malam Sabtu lalu, Israel cuba menghiburkan rakyatnya dengan menyiarkan berita kejayaan pesawat-pesawat pejuang mereka menghancurkan tapak pelancaran roket-roket Hamas. 
Walau bagaimanapun tindakbalas Hamas selepas itu telah menggegarkan Israel, menyebabkan pertahanan yang dikatakan kukuh dirasakan telah runtuh dan penduduk Israel berada dalam ketakutan.  
Penganalisis menyifatkan serangan roket pada malam Sabtu itu sebagai satu mesej yang menunjukkan ancaman serius terhadap keselamatan Israel dan tenteranya. Mereka mengatakan bahawa hal itu boleh mewujudkan fasa baru dalam konflik, termasuk risiko terhadap operasi darat yang akan dilancarkan tentera Israel ke atas Gaza.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.