Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 21 Mei 2014

Tentera Isytihar Undang-Undang Tentera Di Thailand

Tentera Thailand semalam mengisytiharkan pelaksanaan undang-undang tentera di negara itu

Tentera menempatkan pasukan mereka di tengah Bangkok dalam usaha ‘menstabilkan negara’

Tentera Thailand berjalan di luar bangunan Perkhidmatan Penyiaran Kebangsaan Thailand (NBT)

Tentera Thailand berada di ruang legar stesen tv Perkhidmatan Penyiaran Kebangsaan Penyiaran Thailand di Bangkok 

Tentera Thailand mengisytiharkan undang-undang tentera selepas negara itu dibelenggu kemelut politik selama enam bulan

Bagaimanapun kehidupan di bandar raya Bangkok masih berjalan seperti biasa

Penduduk Bangkok meneruskan aktiviti seharian seperti biasa

Tentera Thailand mengambil kedudukan di tengah-tengah persimpangan utama berdekatan pusat membeli-belah mewah di Bangkok


BANGKOK - Tentera Thailand semalam mengisytiharkan pelaksanaan undang-undang tentera dengan menempatkan pasukan mereka di tengah Bangkok dalam usaha ‘menstabilkan negara’ selepas dibelenggu kemelut politik selama enam bulan. 
Namun, mereka menafikan akan melakukan rampasan kuasa. 
Tindakan mengejut menyaksikan tentera mengambil alih kawalan keselamatan di negara itu dilaksanakan berikutan keadaan tidak menentu dan sehari selepas perdana menteri sementara enggan meletakkan jawatan. Walaupun pengisytiharan itu dibuat menerusi beberapa stesen televisyen di negara itu, kehidupan di bandar raya berkenaan masih berjalan seperti biasa. 
Sekolah, pusat perniagaan dan tapak pelancongan beroperasi seperti biasa manakala keadaan trafik di Bangkok berjalan lancar. 
Berhampiran sebuah pusat beli-belah mewah di Bangkok, orang ramai menyaksikan pasukan tentera lengkap bersenjata berkawal. Pemangku Perdana Menteri Thailand, Niwattumrong Boonsongpaisan berkata, dia tidak dimaklumkan mengenai pengisytiharan itu. 
Dia kemudian memanggil mesyuarat tergempar bagi membincangkan perkembangan terbaru itu, namun lokasi mereka dirahsiakan. 
Dalam kenyataannya, Niwattumrong berkata, kerajaan berharap tindakan yang diambil tentera itu dapat mengembalikan keamanan di Thailand. 
Bagaimanapun, status yang ditulis Menteri Pendidikan Chaturon Chaisang di Facebook menyatakan undang-undang tentera bukan jawapan kepada permasalahan dihadapi negara itu. Malah, katanya, ia mungkin menimbulkan keadaan yang memaksa tentera melakukan rampasan kuasa. 
“Masalah dihadapi Thailand adalah politik dasar yang mesti diselesaikan menerusi demokrasi, bukan ketenteraan atau tindakan keselamatan,” katanya. - AP/myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.