Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Selasa, 30 September 2014

Peraturan Cermin Gelap Baru Mulai 1 November

Pegawai JPJ sedang melakukan pemeriksaan cermin gelap ke atas sebuah kenderaan awam. Foto: Merdeka Online

Cermin hadapan dan sisi pemandu mesti telus cahaya pada kadar tidak kurang 70 peratus

Cermin sisi pemandu mesti telus cahaya tidak kurang 50 peratus

Cermin belakang dan sisi penumpang belakang mesti telus cahaya tidak kurang daripada 30 peratus


Grafik: BH
MELAKA – Mulai 1 November 2014, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan melaksanakan penguatkuasaan undang-undang yang baru untuk penggunaan cermin gelap. 
Ketua Pengarahnya Datuk Seri Ismail Ahmad, kadar ketelusan cahaya untuk cermin belakang dan sisi penumpang belakang akan dikurangkan daripada 50 peratus kepada 30 peratus. 
Manakala, untuk cermin hadapan dan sisi pemandu ia masih akan berkekal pada kadar 70 peratus dan 50 peratus. 
"Peraturan baru ini dikenakan ke atas semua kereta termasuk kereta import. Ini adalah selaras denganstandard cermin gelap di beberapa negara luar. 
Pengguna jalan raya yang tidak mematuhi peraturan baru itu akan dikenakan denda RM300 dan sekiranya kes tersebut menjadi lebih serius, mereka boleh didenda sehingga RM1,000, penjara dua minggu atau kedua-duanya. 
Pengecualian hanya diberi kepada jawatan tertentu seperti Yang di-Pertuan Agong, Sultan, Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Ketua Menteri, Ketua Hakim dan kenderaan agensi penguatkuasaan seperti Polis Diraja Malaysia dan Kastam Diraja Malaysia. - Mylaunchpad News

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.