Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Jumaat, 17 Oktober 2014

Pesawat Setiausaha Negara AS Rosak Lagi

Setiausaha Negara AS John Kerry tiba di Vienna dengan pesawat rasmi Air Force pada hari Rabu

Selain Presiden AS, Setiausaha Negara juga mempunyai kemudahan pesawat rasmi Air Force

Bagaimanapun Kerry terpaksa pulang menaiki pesawat komersial kerana Air Force rosak


Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS) John Kerry terpaksa menaiki pesawat udara komersial pulang dari Viennea semalam selepas pesawat Air Force yang membawanya rosak untuk kali keempat tahun ini.
Selepas mengadakan beberapa siri perbincangan mengenai program nuklear Iran di ibu negara Austria itu kelmarin, Kerry dan rombongannya yang turut disertai 40 kakitangan dan wartawan menerima berita kerosakan terbaru pesawat itu ketika sedang mendaftar keluar dari hotel mereka, awal pagi semalam.
Sejak memegang jawatan itu pada Februari 2013, perjalanan Kerry dianggarkan sejumlah 911,000 kilometer (km) mengelilingi dunia membabitkan 55 negara - ada antaranya berulang kali - selain 249 hari mengembara.
Malah dia dianggarkan mampu menjangkaui lawatan dilakukan Setiausaha Negara AS terdahulu, Hillary Clinton, yang mengembara jutaan kilometer dan melawat 112 negara sepanjang empat tahun memegang jawatan itu.
Malangnya, operasi yang sering dirancang dengan begitu teliti tetap dibelenggu masalah, malah tahun ini saja Kerry kerap mengalami masalah akibat kerosakan pesawatnya.
Ogos lalu dia terpaksa menaiki penerbangan komersial selama sembilan jam ke Washington dari Hawaii apabila pesawat rasminya mengalami masalah elektronik pada akhir lawatan ke beberapa negara.
Selain itu, awal tahun ini transponder baru terpaksa diterbangkan ke AS dari Switzerland apabila pesawatnya rosak ketika dia sedang melaksanakan perbincangan berhubung konflik di Syria.
Mac lalu, ketika di London, masalah mekanikal serupa menyebabkan pasukannya cuba mencari penerbangan alternatif untuk pulang namun mujur keadaan berjaya dipuihkan dalam tempoh beberapa jam. - AP/ myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.