Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 21 Januari 2015

Daging Salai Sabak Istimewa Dari Rembau

Daging yang disalai dalam sabak nampak kemerah-merahan

Daging puyuh salai yang dipekkan dengan jenama Sabak Salai.

Itik ini sedia untuk disalai di dalam sabak.

Mohammad Taqdir (kiri) dan Roasli menunjukkan produk Sabak Salai.


Negeri Sembilan terkenal dengan menu masak lemak cili api dan ia diperkemaskan dengan ciptaan tradisional bagi menambah aromanya yang diberi nama 'sabak salai.'
Ia hasil kreativiti anak muda berasal dari Kampung Kundur, Pedas, Rembau.
Pengusaha terbabit, Mohammad Taqdir Sajin, 25, membuat tindakan drastik apabila meletak jawatan di sebuah bank terkemuka di Subang Jaya, Selangor pada Ogos tahun lalu selepas dua tahun bekerja untuk menumpukan bidang perniagaan produk salai diusahakan bersama keluarganya.
"Terdetik juga kebimbangan di hati kerana belum lagi ada ahli keluarga saya berkecimpung dalam bidang perniagaan.
"Namun idea itu dicetuskan ayah, Sajin Moosthapha, 60, seorang pesara tentera untuk membina sabak iaitu tempat salai produk daging, ikan keli, ayam kampung, itik dan burung puyuh," katanya ketika ditemui di tapak Pasar Tani Lukut, Port Dickson.
Menerusi kaedah membina rumah api atau sabak ini, masakan salai menjadi lebih sedap.
Taqdir amat berterima kasih kepada Pegawai Lembaga Pemasaran Persekutuan (FAMA) Port Dickson, Roasli Abd Hamid yang memberi peluang dan galakan kepadanya untuk mengembangkan perniagaan itu.
Katanya, bermula di Pasar Tani di Bandar Springhill, Port Dickson, dia melebarkan sayap di empat lokasi lain iaitu di Putrajaya, Masjid Tanah, Melaka; Bangi dan Lukut, Port Dickson.
"Dengan bantuan FAMA, produk salai diusahakan mula mendapat sambutan memberansangkan.
"Saya akhirnya membuat keputusan untuk meneruskan perniagaan ini ke tahap maksimum me­ngikut kemampuan yang ada," katanya.
Produk salainya menjadi pilihan kerana ia mampu bertahan antara tiga hingga lima hari tanpa disimpan dalam peti sejuk.
Menurut graduan Diploma Pengurusan Perniagaan di Kolej Islam Antarabangsa Kuala Lumpur ini, dia memulakan perniagaan dengan modal RM20,000 termasuk membina sendiri sabak menggunakan batu-bata dan simen.
Malah besi untuk menyangkutkan produk yang hendak disalai lengkap dengan bacaan suhu juga memakan kos RM10,000.
"Fungsi sabak adalah untuk melembut dan melembabkan daging seperti itik yang terkenal dengan liatnya ketika dimasak.
"Rasanya kekal walaupun proses menyalai mengambil masa tiga jam dalam suhu 70 hingga 80 darjah Celsius," katanya.
Setiap produk berbeza mengikut tempoh menyalai seperti daging mengambil masa selama empat jam, ikan sembilang (dua jam 30 minit), burung puyuh (sejam 30 minit) dan ayam kampung (dua jam).
Daging yang hendak disalai tidak diperap bagi memelihara keaslian rasanya.
Katanya, soal memilih kayu api juga penting kerana tidak semua jenis sesuai digunakan untuk menyalai.
"Contohnya, kayu getah mengeluarkan habuk manakala kayu pokok durian mengeluarkan asap yang banyak," katanya.
Dia menjadikan Pasar Tani sebagai satu kaedah pemasaran dan pada masa sama menjual produk makanan siap dimasak ibunya, Kasinam Salimin, 67.
"Hujung minggu pula, kami menumpukan jualan di kedai kerana biasanya ramai pelanggan pada waktu itu memandangkan kedai kami terletak di laluan alternatif ke Melaka dan lebuh raya ke Kuala Lumpur," kata anak muda yang masih bujang ini.
Menurut Mohammad Taqdir, bermula Januari lalu, ahli keluarganya banyak membantu terutama ibu dan dua abangnya yang sanggup berhenti kerja untuk memberi fokus kepada perniagaan berkenaan.
Perniagaan didaftarkan atas nama Taqdir Enterprise itu mendapat galakan penuh daripada FAMA yang turut membantu dalam mendapatkan tapak perniagaan. Mohd Khidir Zakaria / myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.