Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 22 Januari 2015

Pisang Goreng Keju Leleh

Razilanudin Mat Rodzi menunjukkan pisang goreng keju yang dijual di gerainya, di Taman Danau Kota, KL. Foto: myMetro

Hirisan keju yang diletakkan di atas pisang goreng menjadikan makanan ini menarik untuk dicuba. Foto: myMetro


Hirisan keju ditabur bersama gula merah di atas pisang goreng panas. Lelehan ramuan dengan rasa rangup bercampur manis dan lemak menjadi formula seorang pengusaha yang tidak menang tangan melayan pelanggan.
Itu rahsia ramuan disaji pengusaha gerai Din Pisang Goreng Cheese Razilanudin Mat Rodzi, 26, atau lebih mesra dipanggil Din di Taman Danau Kota, di sini.
Menurut Razilanudin, suka mengekalkan rasa tradisional pisang keju buatannya kerana ia sudah cukup memberikan rasa enak dan manis dalam pisang keju yang dihasilkan. 
Mengimbas kembali permulaan perniagaannya, dia langsung tidak mempunyai kemahiran memasak mempelajari resepi pisang keju daripada rakan karibnya akibat desakan hidup dan juga semangat ingin mencuba selok-belok perniagaan. 
“Saya berhenti kerja dan jual motosikal untuk membuka gerai pisang goreng. Waktu itu memang susah dengan tiada pengalaman dan kemahiran tetapi saya nekad mencuba nasib. 
“Hari pertama berniaga hanya tiga kotak saja yang terjual, mula-mula goreng pisang pun hangus. Alhamdulillah bermula dengan 5 kilogram (kg) pisang sehari kini mampu menjual 135kg sehari kerana mendapat sambutan yang menggalakkan,” katanya. 
Menurutnya, gerainya dibuka pada jam 2.30 petang hingga 7 malam dengan dibantu tiga pekerja bagi melayan pelanggan yang beratur panjang menunggu giliran. 
Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya. - Muhd Faris Mustaqim Abdullah/ myMetro


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.