Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 21 Januari 2015

Laporan Awal Nahas QZ8501 Dikeluarkan 28 Januari Ini

Menteri Pengangkutan Indonesia berkata Pesawat QZ8501 didapati menambah kelajuannya lebih tinggi sebelum terhenti

Menteri itu berkata 'hal ini jarang berlaku walaupun untuk jet pejuang'

Sebahagian daripada serpihan pesawat

Pesawat ini terhempas ke dalam Laut Jawa dekat Pulau Belitung, Indonesia selepas menempuh cuaca buruk

Pesawat yang membawa 162 penumpang dan anak kapal ini terhempas ketika dalam perjalanan dari Surabaya ke Singapura

Berdasarkan perakam suara pesawat, penyiasat menolak kemungkinan pengganas menjadi punca kemalangan ini

Minggu lalu, sebuah kapal tentera laut Singapura berjaya mengesan badan utama Pesawat QZ8501

Bagaimanapun para penyelam menghadapi kesukaran untuk menghampiri fiuslaj kerana cuaca buruk


JAKARTA – Para ­penyiasat Indonesia sedang memfokuskan faktor kesilapan manusia atau masalah teknikal pada pesawat yang mungkin menjadi punca nahas pesawat AirAsia QZ8501 yang terhempas di Laut Jawa pada 28 Disember lalu.
Jawatankuasa Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan Indonesia (NTSC) yang sebelum ini menolak ada unsur pengganas dalam nahas itu membe­ritahu bahawa satu laporan awal tragedi tersebut akan dikeluarkan pada 28 Januari ini.
Seorang pegawai penyiasat di NTSC, Nurcahyo Utomo berkata, siasatan kini tertumpu kepada kemungkinan berlakunya kerosakan pada pesawat dan faktor manusia.
Sebelum ini para pegawai agensi meteorologi Indonesia memberitahu, kemungkinan cuaca buruk menjadi punca pesawat berkenaan terhempas.
“Kami akan memfokuskan kepada bagaimana sistem pada pesawat dan ­juruterbang bertindak balas terhadap cuaca berbanding cuaca ketika kejadian,” kata Nurcahyo.
Ujarnya, pasukan ­penyiasat juga sedang ­menganalisa maklumat daripada rakaman data penerbangan pesawat yang memantau semua bahagian utama pesawat dan merakamkan ketinggian serta arah ia bergerak.
Seorang lagi penyiasat, Ertata Lananggalih berkata, pihak berkuasa tidak akan mendedahkan sebarang butir lanjut mengenai kan­dungan rakaman data ­penerbangan dan rakaman suara kokpit QZ8501 sebelum laporan awal dikeluarkan.
Pesawat milik AirAsia Indonesia yang membawa seramai 162 penumpang dan anak kapal itu terhempas ketika dalam perjalanan dari Surabaya menuju ke Singapura.
Sehingga kini, sebanyak 53 mayat penumpang berjaya ditemui dan ramai mangsa dipercayai masih terperangkap di dalam badan pesawat berkenaan.
Usaha pasukan penyelam Indonesia untuk meng­hampiri badan pesawat berkenaan yang ditemui di dasar Laut Jawa sejak beberapa hari lalu masih gagal akibat cuaca buruk.
Pesawat itu terhempas ke dalam Laut Jawa dekat Pulau Belitung, Indonesia selepas menempuh cuaca buruk. – AFP/ Kosmo!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.