Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Isnin, 24 September 2012

Ancaman Gempa Bumi



Kita sering mendengar kejadian gempa bumi berlaku di berbagai tempat di dunia ini. Kita juga pernah menonton tv, atau sekurang-kurangnya melihat gambar yang memaparkan kemusnahan akibat daripada kejadian gempa bumi. Soalnya, adalah kita tinggal di tempat yang benar-benar selamat daripada ditimpa bencana sedemikian? 

Sebagaimana yang dilaporkan oleh Bernama, satu gempa bumi berukuran 5.4 pada skala Richter telah melanda pulau Mindanao di Filipina pada jam 8.28 pagi, 24 September 2012. Jabatan Meteorologi Malaysia dalam kenyataannya berkata, gempa bumi itu berpusat di 169km tenggara Davao, Filipina dan 909km timur laut Semporna, Sabah. Walau bagaimanapun gempa itu tidak membawa ancaman tsunami. Tapi, tidakkah lokasi gempa bumi itu berdekatan dengan kawasan kita? 

Berikut ialah gambar-gambar yang menunjukkan kesan gempa bumi berukuran 7.6 pada skala Richter yang berlaku  pada tahun 2009, di Padang, Sumatera untuk renungan kita bersama.

A man comforts a relative after an earthquake hit Padang, on Indonesia's Sumatra island September 30, 2009. A 7.6 magnitude earthquake struck off the city of Padang on Indonesia's Sumatra island on Wednesday, killing at least 75 people and trapping thousands under rubble, officials said.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.