Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 26 September 2012

Apa Khabar Planet Bumi?


Imej Satelit NASA. Sumber: Kosmo Online

Berdasarkan imej satelit yang dikeluarkan oleh Pentadbiran Aeronautika dan Angkasa Lepas Kebangsaan Amerika Syarikat (NASA), ais laut di kawasan Artik dikatakan telah menyusut dari garisan kuning (tahun 1979) kepada kawasan yang lebih kecil. Jika trend ini berterusan, ais laut di kawasan itu dijangka akan pupus menjelang hujung dekad ini. 
Ahli sains dan aktivis alam sekitar percaya, fenomena ini berlaku kesan daripada pencemaran alam sekitar yang menyebabkan suhu dunia meningkat. Akibatnya, ais laut menjadi cair dan menyusut. 
Jika fenomena ini berterusan, paras air laut diramalkan akan meningkat dan sebahagian kawasan pantai yang ada pada hari ini akan tenggelam atau berada di bawah dasar laut! Lalu, bagaimana penempatan manusia di pesisiran pantai? Bagaimana dengan kehidupan anak cucu kita pada masa akan datang? Sama-samalah kita renungkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.