Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 27 September 2012

Pilihan Raya Presiden Amerika Syarikat 2012

Barack Obama

Mitt Romney
Kurang 40 hari lagi pilihan raya presiden Amerika Syarikat akan berlangsung. Pada pilihan raya kali ini, Barack Obama yang merupakan calon Parti Demokrat dan penyandang jawatan akan ditentang oleh calon Parti Republikan, Mitt Romney. 
Pilihan raya presiden kali ini merupakan yang terakhir yang boleh disertai oleh Obama kerana Perlembagaan Amerika Syarikat tidak membenarkan seseorang presiden memegang jawatan lebih daripada dua penggal. Jika Obama menang, beliau akan menjadi Presiden Amerika Syarikat bagi penggal kedua sehingga tahun 2016.  
Manakala jika Mitt Romney tewas kali ini, beliau masih berpeluang bertanding pada pilihan raya tahun 2016, asalkan beliau mendapat cukup pencalonan daripada Parti Republikan pada ketika itu. Sebaliknya jika Romney menang maka beliau akan dilantik sebagai presiden baru menggantikan Obama. 
Bagaimanapun tinjauan penganalisis politik mendapati, peluang Romney untuk memenangi pilihan raya kali ini agak sukar kerana tinjauan pendapat menunjukkan beliau semakin kurang popular. Ramalan The Economist pula menunjukkan kedudukan Obama semakin kukuh.  
Manakala Nate Cohn yang menganalisis beberapa tinjauan pendapat mengatakan bahawa peluang Romney untuk menang begitu tipis. Willian Galston pula menyimpulkan, kempen Romney begitu teruk. Jika pilihan raya diadakan esok, beliau pasti akan kalah. 
Lebih menekan Romney ialah apabila bekas Gabenor Minnesota, Tim Pawlenty yang menjadi Pengerusi Bersama Kempen beliau telah meletakkan jawatan. Ini menyebabkan harapan Romney untuk memenangi pilihan raya kali ini dilihat semakin pudar. 
Kempen Obama pula dilaporkan menunjukkan kemajuan. Di markas pusat kempen Obama di Chicago, teknologi digunakan dengan amat berkesan, ulas Richard Mc Gregor. Manakala Andres Sullivan melalui Newsweek optimis Obama akan menang pada pilihan raya kali ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.