Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 25 Julai 2013

Penduduk Bantah Meter Air Buatan Israel

Penduduk Brighton, East Sussex ini meminta syarikat pembekal air mengganti meter air buatan Israel di rumah mereka

Meter air yang dikeluarkan Syarikat Arad dari Israel

Sebuah syarikat pembekal air di Britain telah menggantikan meter air buatan Israel yang dipasang di rumah para pelanggan mereka yang membantah 'penindasan Palestin'. 
Caroline dan Edmond O'Reilly meminta Southern Water menggantikan meter tersebut kerana pengeluarnya, Arad Technologies, dituduh membuat 'untung' di Tebing Barat. 
Syarikat itu telah bersetuju untuk memasang meter yang dibuat oleh pengeluar yang lain. 
Kempen pro-Palestin mendakwa keputusan membuka beribu-ribu meter pelanggan lain yang membuat bantahan adalah atas alasan etika. 
Puan O'Reilly, dari Brighton, East Sussex berkata, "Surat itu menyebut, mereka sepakat untuk menukar meter mereka pada minggu ini kerana kurang senang dengan asal-usulnya." 
Menurut Puan O'Reilly, bantahan itu adalah berdasarkan serangan Kerajaan Israel terhadap tanah Palestin dan hubungan Arad dengan Kerajaan Israel. 
Dia berkata, "Sejak tahun 2000 Israel secara sistematik telah memusnahkan infrastruktur bekalan air Palestin dan Arad merupakan pembekal kepada kerajaan Israel. 
"Sekiranya kita menutup mata, kita berpakat secara sulit menyokong satu cara yang sistematik untuk melakukan diskriminasi terhadap orang-orang yang tidak mempunyai kuasa terhadap negeri mereka yang seolah-olah cuba untuk menekan rakyat Palestin keluar dari Palestin." 
Arad Technologies dikatakan telah memasang 3,200 meter air dalam zon perindustrian penempatan di Tebing Barat. 
Syarikat Israel itu mendapat kontrak £36 juta (RM176 juta) dengan Southern Water pada bulan Februari 2010 untuk menyediakan meter, perkhidmatan bacaan meter dan data perkhidmatan hosting di seluruh Hampshire, Surrey, Kent dan Sussex. 
Ia baru-baru ini mengumumkan rancangan untuk memasang 500,000 meter di rumah di seluruh kawasan tersebut pada tahun 2015 dalam usaha untuk mencapai sasaran kerajaan untuk mengurangkan penggunaan air purata 148-130 liter per orang per hari pada tahun 2030. 
Kos memasang meter syarikat ialah £200 (RM977) bagi setiap rumah. - Mail Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.