Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 30 April 2014

Kura-Kura Gergasi

Andy Browne menunjukkan kura-kura spesies sulcata yang diambil daripada sebuah keluarga di Wiltshire, England.

Kura-kura ini diberi nama Victor Meldrem

Kura-kura ini terus membesar sejak 14 tahun lalu

Browne mengambil kura-kura ini secara percuma daripada satu keluarga yang membela Victor sebelum ini


WILTSHIRE, England - Sebuah keluarga tidak menyangka seekor kura-kura yang dibeli kira-kira 14 tahun lalu sebenarnya daripada jenis baka gergasi yang kini mencapai berat 57 kilogram (kg), lapor Daily Mail kelmarin. 
Kura-kura yang bernama Victor Meldrem itu menjadi semakin besar menyebabkan keluarga itu tidak dapat menjaganya kerana sukar untuk menyediakan tempat tinggal yang sesuai untuk haiwan berkenaan. 
Berikutan itu, seorang petani, Andy Browne telah mengambil kura-kura itu secara percuma daripada keluarga berkenaan sebagai tambahan kepada koleksi haiwan peliharaan luar biasa yang dimilikinya termasuk 400 haiwan reptilia yang lain. 
Browne yang mengendalikan pusat penjagaan haiwan itu sejak 2001 berkata, keluarga berkenaan membeli haiwan tersebut daripada sebuah kedai D.I.Y ketika kura-kura jantan itu masih kecil. 
"Pasangan itu telah cuba menyerahkannya ke kebanyakan zoo dan kawasan perlindungan hidupan liar, namun tiada sesiapa mahu mengambilnya. Kini mereka berasa lega apabila saya mahu membantu. 
"Bagaimanapun, pasangan itu amat tertekan untuk berpisah dengan haiwan berkenaan kerana mereka telah menjaganya hampir 15 tahun," katanya. 
Meldrem merupakan kura-kura spesies sulcata dan biasanya akan terus membesar dalam tempoh 35 tahun lagi. Malah, haiwan itu boleh mencapai berat sehingga 90kg. 
Ia sepanjang 60 sentimeter dari kepala hingga ekor dan setinggi 45 sentimeter. - Agensi/Kosmo!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.