Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Selasa, 29 Januari 2013

Fosil Yang Mengilhamkan Watak Alien

Fosil berusia 300-juta-tahun ini mengilhamkan artis mencipta watak antagonis tambahan dalam filem Alien, telah dicuri dan kemudian kembali ke muzium Switzerland

Salah satu adegan  yang terdapat dalam filem Ridley Scott

Relik yang memberi inspirasi kepada rupa makhluk asing dalam filem blockbuster Alien Ridley Scott

Karya Necronom IV oleh HR Giger berdasarkan fosil purba Swiss dan sumber inspirasi kepada reka bentuk Alien


Ramai di antara kita tidak mempercayai adanya alien. Tetapi melihat fosil pelik ini mungkin membuatkan anda berhenti dan berfikir. 
Relik ini sebenarnya adalah fosil purba yang mengilhamkan musuh tambahan dalam kisah seram klasik Ridley Scott SCI-fi, Alien. 
Pencipta Alien adalah artis Swiss, Hans Rudolf Giger, yang telah diminta oleh Ridley Scott menghasilkan reka bentuk makhluk asing selepas dia melihat seni Necronom Giger IV, salah satu reka bentuk yang telah banyak beliau katakan berdasarkan fosil. 
Reka bentuk Giger memenangi Anugerah Pencapaian Terbaik Akademi bagi Kesan Visual filem pada 1979. 
Tetapi makhluk asing daripada fosil fiksyen itu sebenarnya adalah tinggalan bentuk awal kehidupan yang wujud di planet kita sendiri kira-kira 300 juta tahun yang lalu. 
Fosil yang amat jarang ditemui ini, yang dipamerkan di Switzerland bukan sahaja menarik ramai pengunjung, tetapi juga menggoda seorang pencuri. 
Polis percaya pencuri yang memecah masuk dan mencuri hadiah pameran muzium dinosaur Aathal - adalah pengumpul fosil. 
Minggu lalu polis mengeluarkan gambar dalam usaha untuk mengesan dan mencari sesiapa yang mengambil barang pameran itu. 
Selepas itu, bahan yang tidak ternilai harganya itu telah dikembalikan dengan dimasukkannya ke dalam kotak pos muzium menggunakan sampul surat. 
Kurator Muzium Dr Thomas Bolliger berkata, "Ia tidak rosak - walaupun salah satu senjata telah dipatahkan." 
“Ia benar-benar adalah fosil yang luar biasa dan menunjukkan dua spesies yang berasingan daripada haiwan yang tidak bertulang yang hidup di bawah laut kira-kira 300 juta tahun lalu.” 
Seorang jurucakap muzium menambah, “Ia adalah sangat berharga tetapi juga fosil yang sangat unik dan ia akan menjadi sangat sukar bagi sesiapa untuk menjual atau menyimpan rahsia yang telah mendapat publisiti semasa kecurian.” - Mail Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.