Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Jumaat, 26 Julai 2013

Bekas Presiden AS Terima Ancaman Bunuh

Jimmy Carter semasa Perjanjian Damai Mesir-Israel 1978 di samping Anwar Sadat dan Menehem Begin

Carter semasa melawat Kemboja pada tahun 2009

Carter bersama warga Palestin semasa melawat Baitulmaqdis pada tahun 2010

Jimmy Carter mendedahkan bahawa beliau menerima paling banyak ancaman bunuh sejak meninggalkan jawatan presiden berbanding mana-mana bekas presiden yang lain. 
Presiden Amerika Syarikat dari Parti Demokrat satu penggal itu berkata, beliau menjadi subjek tiga cubaan bunuh sejak beliau meninggalkan White House pada Januari 1981. 
Butir-butir plot pembunuhan tidak dinyatakan, namun Carter menggambarkan mereka sebagai warga tempatan, yang bermaksud bakal pembunuh itu adalah rakyat Amerika sendiri. 
Beliau bergiat aktif sejak meninggalkan jawatan presiden dan kerap keluar negara, ke Korea Utara, Afrika, dan Timur Tengah. 
"Apabila saya dalam perjalanan di luar negara, hampir setiap kali saya menerima maklumat daripada Perkhidmatan Rahsia (Secret Service) yang menyatakan saya dalam berbahaya," ujar bekas Presiden itu kepada penulis Larry Sabato, menurut The Washington Examiner. 
"Kadang-kadang mereka meminta saya tidak pergi, namun saya pergi juga. Mereka dan saya hanya ketawa mengenainya. Jadi saya menjadi lebih prihatin tentang keselamatan saya semasa menjalankan urusan Carter Center di luar negara berbanding semasa saya berada di White House." 
Tiada maklumat yang dikeluarkan setakat ini berkenaan apa-apa ancaman terhadap kehidupan bekas Presiden Clinton atau bekas Presiden Bush. 
Presiden Obama mencipta sejarah pada tahun 2007 semasa menjadi Senator apabila beliau menjadi calon presiden yang pertama menerima perlindungan Perkhidmatan Rahsia, sebelum secara rasmi menjadi calon presiden kerana terdapat beberapa ancaman terhadapnya berasaskan kaum. 
Carter, 89, membuat pendedahan tentang prosedur keselamatan ketika bertemu dengan Sabato sebagai sebahagian daripada usaha penyelidikan beliau untuk sebuah buku mengenai warisan Presiden John F. Kennedy. 
Bagi warisannya sendiri, imej awam Carter sebahagian besarnya telah dibentuk pada tahun-tahun kebelakangan ini melalui kerja-kerja amal yang dia lakukan sejak meninggalkan White House. 
Beliau mengasaskan Carter Center untuk menangani isu-isu hak asasi manusia di seluruh dunia, berusaha untuk membantu membasmi penyakit seperti trakhoma dan penyakit cacing Guinea secara global. 
Carter juga memenangi Hadiah Nobel Keamanan pada tahun 2002 untuk usaha beliau mencari 'penyelesaian damai' kepada konflik antarabangsa, memajukan demokrasi dan hak asasi manusia. 
Beliau adalah satu-satunya presiden yang menerima anugerah cemerlang itu setelah tidak lagi memegang jawatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.