Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Isnin, 10 November 2014

Cedera Kerana Roket Buatan Sendiri

Keadaan salah seorang pelajar Institut Latihan Perindustrian (ILP) yang cedera parah akibat letupan roket buatan sendiri.

Polis menunjukkan bahan bukti digunakan mangsa yang ditemui di tempat kejadian. Foto: myMetro


KUALA TERENGGANU - Tiga pelajar Institut Latihan Perindustrian (ILP) Gong Badak, di sini, yang parah dalam kejadian roket ‘makan tuan’ di Kampung Padang Machang, Manir, di sini, kelmarin, dikatakan ghairah menghasilkan ciptaan baru itu selepas eksperimen pertama mencipta roket air sebelum ini berjaya.
Bagaimanapun, eksperimen menggunakan bahan seperti besi paip, sulfur, arang dan racun rumpai itu memakan diri tiga pelajar berusia 18 hingga 20 tahun terbabit apabila besi paip yang diisi dengan adunan bahan berkenaan meletup ketika melakukan proses memampatkan bahan berkenaan pada jam 4.30 petang.
Kejadian itu bukan saja menggagalkan eksperimen mereka, tetapi meninggalkan kenangan hitam apabila letupan daripada roket berkenaan menyebabkan dua daripada mereka parah termasuk seorang kehilangan kedua-dua pergelangan tangan yang hancur, manakala seorang lagi cedera ringan.
Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu Asisten Komisioner Idris Abd Rafar berkata, ‘saintis’ muda terbabit dikatakan mendapat ilham baru itu secara tiba-tiba sebelum membuat rujukan berhubung bahan yang digunakan menerusi Internet.
“Siasatan mendapati pelajar tahun dua jurusan elektrik itu sebelum ini pernah menghasilkan roket air dan ghairah dengan kejayaan menaikkan hasil ciptaan itu menyebabkan mereka membuat eksperimen baru dengan mencipta roket berkuasa bahan bakar dan letupan lain. - myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.