Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Jumaat, 21 November 2014

Terengganu Dilanda Banjir

Orang ramai melihat jalan runtuh di Kampung Tanjung Pantai selepas hujan tanpa henti lebih 10 jam. Foto: myMetro

Penduduk membantu menolak kereta yang ditenggelami air di Taman Murni Permai, Tok Jembal. Foto: myMetro

Rosni membersihkan rumahnya yang dimasuki air hujan akibat atap diterbangkan angin. Foto: myMetro

Beberapa jalan utama terpaksa ditutup. Foto: Syahirah Abdullah


KUALA TERENGGANU - Banjir di Terengganu bertambah buruk malam ini apabila 4,813 mangsa dipindahkan berbanding 3,863 petang tadi.
Pemangku Setiausaha Majlis Keselamatan Negara (MKN) Terengganu Roslina Ngah dalam kenyataanya berkata sehingga 9 malam ini, dua lagi pusat pemindahan banjir dibuka masing-masing di Setiu dan Besut menjadikan jumlah keseluruhan pusat pemindahan yang dibuka kini ialah 38 buah.
“Di daerah Setiu, pusat pemindahan yang baru dibuka ialah Balai Raya Kampung Jelapang yang menempatkan 16 mangsa dari lima keluarga.
“Di Besut pula, pusat pemindahan yang baru dibuka ialah Surau Kampung Pengkalan Kubur yang melibatkan 43 mangsa dari 14 keluarga,” katanya.
Orang ramai boleh mendapatkan maklumat banjir di negeri ini dengan menghubungi bilik gerakan bencana negeri di talian 09-6316021 atau melayari laman web etindakan.terengganu.gov.my. - Bernama

Seorang mangsa menimnggal dunia akibat lemas selepas kereta yang dinaikinya terhumban ke dalam parit.

Jalan pantai ke Batu Rakit yang terletak di belakang UMT turut rosak teruk. Foto: Pembaca Harian Metro

Kawasan UMT dinaiki air dan Naib Canselor UMT mengumumkan cuti darurat. Foto: Pembaca Harian Metro

Kawasan di sekitar UMT. Foto: Pembaca Harian Metro

Kawasan di sekitar UMT. Foto: Pembaca Harian Metro

Kawasan di sekitar UMT. Foto: Pembaca Harian Metro


KUALA TERENGGANU - Keadaan banjir di Terengganu semakin buruk apabila mengorbankan remaja perempuan selain seramai 3,863 orang dipindahkan ke 36 pusat pemindahan di beberapa daerah di negeri ini.
Pelajar tingkatan satu itu ditemui lemas dalam telaga di belakang rumah datuknya di Kampung Jelapang, Bandar Permaisuri di Setiu petang semalam menjadikan korban pertama mangsa banjir di negeri ini.
Menurut portal e-Tindakan Bencana Terengganu, Dungun menjadi daerah terbaru dilanda banjir dengan 16 mangsa daripada tiga keluarga dipindahkan ke pusat pemindahan di daerah itu.
Di Setiu, banjir menyebabkan 280 mangsa dari 63 keluarga ditempatkan di 14 lokasi pusat penempatan banjir.
Di Besut, 215 mangsa dari 57 keluarga kini ditempatkan di pusat pemindahan iaitu di Balai Raya Kampung Beris Pak Abu dan Surau Sekolah Kebangsaan (SK) Beting Lintang.
Beberapa sungai utama di seluruh Terengganu juga berada pada paras membimbangkan ekoran hujan lebat tanpa henti sejak semalam.
Di KOTA BHARU, paras air Sungai Golok di Rantau Panjang, Pasir Mas melepasi paras bahaya dan terus meningkat pada 1 tengah hari.
Menurut portal rasmi kerajaan negeri, bacaan paras air Sungai Golok di Rantau Panjang ialah 9.07 meter melepasi paras bahaya 9 meter.
Bagaimanapun, sungai lain masih belum mencecah paras amaran dan tiada jalan utama ditutup berikutan banjir. - myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.