Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 11 Disember 2014

Anggota Kabinet Palestin Mati Dipukul Tentera Israel

Seorang anggota Kabinet Palestin Ziad Abu Ain mati dipukul tentera Israel

Abu Ain berarak mendahului peserta lain semasa perarakan bantahan di perkampungan Turmus Ayya berhampiran Ramallah

Abu Ain berang anggota tentera Israel menghalang perarakan penduduk Palestin

Abu Ain dihalang oleh seorang anggota tentera Israel

Askar Israel dikatakan memukul kepala dan dada Abu Ain

Tindakan askar Israel menyebabkan Abu Ain rebah

Abu Ain kemudian dibawa ke hospital dengan ambulans tetapi meninggal dunia dalam perjalanan

Tentera Israel menyembur gas pemedih mata ke arah penduduk Palestin


RAMALLAH - Seorang anggota Kabinet Palestin mati dipukul tentera Israel dalam satu bantahan di Tebing Barat, menurut pegawai perubatan dan keselamatan.
Pengarah Hospital Ramallah, Ahmed Bitawi, berkata Ziad Abu Ain yang bertanggungjawab dalam isu penempatan Israel dalam kawasan pentadbiran Pihak Berkuasa Palestin, "syahid selepas dipukul di dada".
Satu sumber keselamatan Palestin menyatakan askar Israel memukul Abu Ein dengan belakang senapang dan topi tentera semasa perarakan bantahan di perkampungan Turmus Ayya berhampiran Ramallah.
Tentera Israel menyatakan mereka sedang menyiasat laporan itu.
Seorang peserta, Mahmoud Aloul yang juga anggota kanan pergerakan Fatah, berkata insiden bermula dengan satu perhimpunan oleh berpuluh penduduk Palestin yang menuju ke kawasan pertanian berhampiran perkampungan Turmus Aya untuk menanam pokok zaitun.
Katanya, sebaik saja penunjuk perasaan terbabit bergerak ke arah ladang berkenaan, tentera Israel menyembur gas pemedih mata ke arah penduduk Palestin.
Seorang penunjuk perasaan lain, Salah Hawajeh, berkata Abu Ain berarak ke arah tentera mendahului peserta lain sehingga beliau dihalang oleh seorang anggota tentera Israel.
Katanya, askar itu memukul kepala dan dada Abu Ain sehingga beliau rebah. Beliau kemudian dibawa dengan ambulans tetapi meninggal dunia dalam perjalanan ke hospital. - Agensi/ Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.