Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Isnin, 11 Ogos 2014

Erdogan Menang Pilihan Raya Presiden Turki

Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan berikrar mewujudkan ‘era baru’ selepas menang pilihan raya Presiden Turki. Foto: AP

Erdogan (kiri) ditentang oleh Ekmeleddin Ihsanoglu (tengah) dan ahli politik Kursdish, Selahattin Demirtas (kanan). Foto: World Bulletin

Gambar calon presiden tertera di kertas undi. Foto: World Bulletin

Seorang pemilih sedang membuang undi dalam pilihan raya presiden secara langsung yang pertama di Turki. Foto: News

Erdogan membuang undi di sebuah pusat pengundian. Foto: AFP

Seorang penyokong meraikan kemenangan calon pilihannya. Foto: AFP

Erdogan bersama isterinya, Emine. Foto: AFP


ANKARA - Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan berikrar akan mewujudkan ‘era baru’ dalam perhubungan rakyat di negara berkenaan selepas menang dalam pilihan raya presiden semalam. 
“Hari ini kita menutup era lama dan mengambil langkah ke era baru,” katanya dalam ucapan kemenangannya dari anjung ibu pejabat partinya di sini. 
Erdogan berjanji akan menyatupadukan negara berkenaan tanpa mengambil kira asal usul atau pegangan agama rakyatnya. 
“Saya berterima kasih kepada setiap warga negara, sama ada mereka mengundi saya ataupun tidak kerana sumbangan mereka kepada nukilan sejarah pada hari bersejarah ini,” tambahnya. 
Erdogan juga menegaskan bahawa apa juga perbezaan pendapat yang dibangkitkan ketika kempen pilihan raya presiden itu dianggap sebagai sesuatu yang sudah berlalu. 
“Hari ini adalah hari baru. Ia menandakan satu kejayaan, Hari ini adalah hari di mana Turki baru dibangkitkan semula daripada abu,” katanya. 
Anjung atau balkoni ibu pejabat Parti Pembangunan dan keadilan (AKP) di Ankara ini adalah tempat di mana Erdogan secara tradisinya menyampaikan ucapan kejayaannya. 
Dalam majlis sambutan yang diadakan itu, beliau disertai pegawai tertinggi parti dan isterinya, Emine serta Presiden Kyrgyzstan, Almazbek Atambayev. 
Erdogan menegaskan: “Pada hari ini bukan Recep Tayyip Erdogan sahaja yang menang. Kemenangan ini adalah kemenangan seluruh rakyat. Ia adalah kemenangan demokrasi. 
“Kita mungkin mempunyai pendapat politik berbeza, gaya hidup berbeza, puak berbeza , nilai dan latar belakang etnik berlainan...namun kita semua tetap rakyat negara ini...dan setiap seorang adalah pemilik negara ini.” - AFP/Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.