Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Selasa, 19 Ogos 2014

Telefon Pintar Pertama

IBM Simon Personal Communicator dikatakan sebagai smartphone pertama di dunia

IBM Simon nampak terlalu besar bila diletakkan di sebelah Apple iPhone 4S

Simon sangat popular di kalangan ahli perniagaan yang mahukan telefon bimbit sekaligus komputer mini


Simon juga dilengkapi dengan skrin sentuh


Telefon pintar mula dijual di Amerika Syarikat kepada orang ramai pada 16 Ogos 1994. Telefon tersebut dinamakan 'Simon'. Bilangannya ketika itu hanya 15 ribu unit. Ia sangat popular di kalangan ahli perniagaan yang mahukan telefon bimbit sekaligus komputer mini. 
Pada masa itu Simon tidak disebut telefon pintar. Bagaimanapun bentuknya mempunyai banyak persamaan dengan telefon pintar sekarang. Telefon ini mempunyai buku alamat, kalkulator, kalendar, fax, mel, nota pad, pad lakaran, jam dan kalendar. Ia juga dilengkapi dengan pen stylus dan skrin LCD hijau.  
Dengan panjangnya 21sentimeter, lebar 7 sentimeter dan tebal 4 sentimeter, saiz telefon tersebut memang cukup besar pada hari ini. Apatah lagi beratnya mencapai 500 gram! 
Walau bagaimana pun telefon tersebut dianggap canggih pada ketika itu kerana boleh digunakan untuk menghantar e-mel dan perkhidmatan mesej pendek, selain digunakan sebagai telefon. Semuanya digabungkan dalam satu telefon bimbit.  
Namun kelemahan Simon terdapat pada baterinya yang hanya mampu bertahan selama satu jam sahaja. Selain itu, tidak terdapat internet untuk telefon bimbit ketika itu. Maka peralatan itu tidak dapat dianggap terlalu berjaya.  
Atas sebab-sebab berkenaan, Simon akhirnya lenyap dari pasaran selepas dua tahun dilancarkan. Kini handset tersebut dipamerkan di pameran Muzium Sains London bertajuk 'Era Maklumat' yang bertujuan untuk memperingati 200 tahun sejarah komunikasi dan teknologi maklumat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.