Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Jumaat, 15 Ogos 2014

Kalau Aku Kaya

Aku hendak membina rumah agam yang cantik

Lengkap dengan taman bunga

Di atas sebidang tanah yang dikelilingi suasana kehijauan.

Di sebelah belakang rumahku terdapat halaman yang luas

Lengkap dengan pokok-pokok dan lanskap yang menenangkan minda  

Di ruang tamu, terdapat pintu dan tingkap yang luas menghadap taman hijau

Selain itu, terdapat sebuah dewan serba guna untuk majlis kenduri-kendara

Setiap pagi aku akan bersarapan pagi di sini sambil menikmati suasana hijau

Ruang dapur rumah ku pula dilengkapi dengan peralatan yang moden

Di ruang ini aku akan makan malam bersama keluarga

Aku juga mempunyai ruangan untuk bersantai atau mandi-manda di sebuah kolam renang dan tab mandi panas

Ini ialah bilik persalinan, tempat untuk menyimpan pakaian ku 

Ini bilik tidurku yang lengkap dengan balkoni peribadi

Itu impianku kalau aku kaya. 
Namun tengahari tadi aku pergi Solat Jumaat. 
Sepanjang khutbah, khatib mengingatkan para jemaah tentang mati. 
Khatib berkata, mati itu pasti tetapi ramai manusia tidak ambil peduli. 
Tidak ada seorang insan pun terkecuali daripada mati. 
Apabila mati, semua pangkat dan harta benda tak dapat dibawa bersama.
Hakikatnya, kehidupan dunia hanya sementara sedangkan kehidupan akhirat adalah kehidupan yang sebenarnya. 
Semoga dalam kesibukan mengejar dunia, kita tidak mengabaikan kejayaan akhirat. 
Sebab, kejayaan yang sebenar ialah apabila kita dapat masuk syurga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.