Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 20 Ogos 2014

Kereta Berkarat Jadi Berkilat

Volkswagen Split Bus (TYPE-2) yang sudah dibaik pulih Rabvolks Classics. Foto: myMetro

Rasidi bersama koleksi replika model kereta Volkswagen dan Split Bus yang tersimpan di pejabatnya. Foto: myMetro


BUTTERWORTH - Walaupun tidak memiliki kepakaran dalam bidang automotif, minat mendalam terhadap kereta antik khasnya Volkswagen Beetle menjadikan Rasidi Abu Bakar, 45, umpama jurutera apabila berjaya menukar kenderaan berkarat dan buruk menjadi kenderaan seumpama baru keluar dari kilang. 
Ada antara kereta antik itu yang sudah tersadai lebih 30 tahun di kawasan kebun atau ladang kelapa sawit, tidak kurang hanya dijadikan pondok menunggu durian gugur. 
Namun, Rasidi berusaha dan bekerja keras melakukan proses membaik pulih di bengkel miliknya di Jalan Padang Benggali, Telok Air Tawar di sini, sekali gus menjadikan kenderaan itu bukan saja seperti baru, malah boleh bergerak semula di atas jalan raya. 
Malah, nama bengkelnya Rabvolks Classic adalah gabungan singkatan namanya sendiri Rasidi Abu Bakar Volkswagen yang dibuka pada 2010 sebagai pusat membaikpulih kereta antik yang mempunyai 12 pekerja. 
Rasidi berkata, minatnya bermula selepas dia membeli kereta Volkswagen Beetle keluaran 1969 yang pernah digunakan Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas. 
“Kereta itu dibeli pada harga RM4,500 pada 2002 dan ia membawa perubahan besar kepada saya apabila mula tertarik untuk aktif dalam kerja mengembalikan atau memulihkan kereta antik menjadi baru. 
“Kerja ini bukan sesuatu yang mudah, sebaliknya cukup mencabar dan menguji kesabaran serta kemahiran kerana ada antara kereta antik terbabit yang tersadai dalam tempoh lama hingga mencecah 30 tahun. - Muhammad Shalaby Shahbuddin/ myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.