Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Selasa, 26 Ogos 2014

'Along Ceti' 18 Tahun Ditahan Polis Sabah

Ancaman Along (foto hiasan)

Mangsa Along (foto hiasan)

Godaan Along (foto hiasan)

Padah menimpa Along (foto hiasan)


KOTA KINABALU - Polis Sabah menahan seorang remaja lelaki yang disyaki terbabit dengan kegiatan pinjaman wang tanpa lesen atau Along. 
Ketua jabatan itu, Superintendan Saiman Kasran, berkata lelaki berusia 18 tahun dan berasal dari Johor Bahru itu ditahan Bahagian Siasatan Jenayah Komersial, Ibu pejabat Polis Penampang pada Jumaat lalu. 
"Turut dirampas daripada suspek sebuah kereta dan beberapa dokumen yang disyaki digunakan dalam kegiatan tersebut untuk membantu siasatan," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini. 
Saiman berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 5(2) Akta Pemberi Pinjaman Wang (APPW) 1951 yang memperuntukkan hukuman denda tidak kurang RM250,000 dan tidak lebih RM1,000,000 atau hukuman penjara maksimum lima tahun atau kedua-duanya dan sekiranya kesalahan berulang boleh dikenakan sebatan. 
Beliau berkata, polis menerima aduan daripada seorang kontraktor lelaki berusia 37 tahun yang mendakwa dirinya diganggu oleh 'Along' berhubung pinjaman wang yang dibuatnya sejak Mei lalu. 
"Menurut aduan pada 19 Ogos lalu, pengadu mendakwa meskipun banyak hutang dijelaskan olehnya tetapi 'Along' tersebut masih lagi datang menagih hutang daripadanya," katanya. 
Saiman berkata, polis meminta orang ramai yang mempunyai maklumat tentang kegiatan Along supaya menyalurkannya kepada Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Ibu Pejabat Polis Kontinjen Sabah di talian 088-454690 atau mana-mana balai polis. 
Sementara itu, katanya polis sedang mengesan seorang lelaki tempatan yang dikehendaki polis iaitu Amar Izzudin Abdul Majid, 25, yang beralamat di Blok A 18-06, Regalia Residence, Jalan Sultan Ismail, 50400, Kuala Lumpur. 
Beliau berkata, lelaki itu yang memperkenalkan diri sebagai 'Ku Iskandar Ku Fais' disiasat berhubung beberapa kes penipuan pelaburan emas daripada institusi kewangan di Kudat yang membawa pulangan wang lumayan. 
Katanya, setakat ini, terdapat lima kes yang sama dilaporkan di Kudat dengan nilai kerugian sebanyak RM26,400 dan suspek dipercayai masih berada di Kota Kinabalu atau Kudat. 
"Polis memohon kerjasama orang ramai yang mempunyai maklumat tentang suspek supaya menghubungi Pegawai Penyiasat, Inspektor Haslina Hasan (H/P 0195507373) atau Balai Polis Kudat 088-612222 dengan segera," katanya. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.