Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 26 Jun 2013

Bina Pesawat Terbang Daripada Besi Buruk

Pesawat yang dibina oleh Gabriel Nderitu di halaman rumahnya di Kenya menggunakan enjin kilang makanan haiwan

Nderitu menggunakan bar aluminium, bolt dan kepingan plastik untuk membuat bingkai pesawat ini

Aminu Abubakar sedang mengimpal rangka helikopter yang dibina menggunakan besi buruk pada tahun 2007

Muhammad Abdullahi, 24, berdiri di sisi helikopter yang dibinanya pada tahun 2007

Abdullahi, pelajar fizik Nigeria membina helikopter sendiri menggunakan alatan kereta lama, motosikal dan pesawat Boeing 747

Hasil ciptaan helikopter ini membantu Abdullahi mendapat biasiswa untuk belajar penyelenggaraan pesawat di UK

Abdullahi duduk dalam helikopter ciptaannya yang dibina menggunakan alatan terpakai daripada kereta


Tidak ramai di antara kita mengambil risiko untuk membina pesawat sendiri. 
Namun jurutera amatur di Afrika telah membuat pesawat mereka sendiri dengan hanya menggunakan besi buruk, buku panduan dan penambahbaikan. 
Walaupun kekurangan bahan, latihan dan wang, namun mereka telah berjaya membina pesawat mereka sendiri. 
Pesawat yang dibina oleh Gabriel Nderitu di halaman rumahnya di Kenya, menggunakan enjin yang pernah digunakan untuk kilang makanan haiwan. 
Beliau menggunakan bar aluminium, bolt dan kepingan plastik untuk membuat bingkai dan melekat bahagian-bahagian tertentu dengan gam. 
Manakala tiga penduduk Somaliland, Mohamed Abdi Barkadle, Saed Abdi Jide dan Abdi Farah Lidan membina helikopter mereka menggunakan enjin van lama dan besi buruk kerana tidak mempunyai sokongan kewangan pada tahun 2010. 
Mereka berharap untuk menggunakan pesawat mereka untuk melawan kebakaran. 
Farmhand Onesmus Mwangi pula berjaya membina sebuah helikopter 25 kilogram daripada bahan buangan yang dikutip dari seluruh kampung di Magomano. 
Menurut BBC, pemuda berusia 20 tahun itu berhenti sekolah pada usia 12 tahun dan tidak mempunyai latihan penerbangan. 
Tetapi Mwangi telah berjaya membina pesawat dalam tempoh tujuh bulan walaupun bekerja dalam bidang pertanian sepenuh masa. 
Tidak diketahui sama ada pesawat itu boleh terbang tetapi Mwangi mendakwa pesawat itu telah berjaya naik satu kaki dari tanah. 
Mwangi berkata, "Saya membina helikopter untuk mempamerkan bakat saya, dengan harapan orang akan melabur dan memberi saya peluang untuk membina perkara-perkara yang lebih besar dan lebih baik." 
Tetapi tidak lama selepas Mwangi mengumumkan helikopter nya pada awal tahun ini, majikan beliau telah memecatnya dan polis telah mengharamkan beliau daripada terbang kerana risiko keselamatan. 
Emeka Okafor, kurator Maker faire Afrika, sebuah acara tahunan pan-Afrika yang mempamerkan kebijaksanaan dan inovasi berkata, pencipta penerbangan di negara membangun mempunyai sumber yang terhad untuk mempromosikan hasil ciptaan mereka. 
Beliau berkata, "Pada tahap yang sangat asas, apa yang mendorong mereka adalah rasa ingin tahu" 
Namun terdapat beberapa kisah kejayaan, Mubarak Muhammad Abdullahi, 24, pelajar fizik Nigeria menjadi salah seorang daripada mereka. 
Beliau menghabiskan masa hampir setahun membina helikopter sepanjang 12 meter menggunakan alatan daripada kereta lama, motosikal, dan juga pesawat Boeing 747 yang terhempas. Dia menggunakan wang yang disimpan dari upah membaiki telefon bimbit dan komputer. 
Pesawat berwarna kuning terang yang beliau bina dengan menggunakan enjin Honda Civic siap pada tahun 2007 dan boleh terbang dengan ketinggian lebih dua meter. Hasil ciptaan itu membantu beliau mendapatkan biasiswa untuk belajar penyelenggaraan pesawat di UK.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.