Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Selasa, 6 Ogos 2013

Awas Susu Bayi Tercemar Dari New Zealand

Produk tenusu Fonterra dari New Zealand didapati mengandungi bakteria penyebab botulisme. Foto: The Australian

China merupakan pasaran terbesar susu bayi keluaran Fonterra. Foto: The Guardian

Kilang Lichfield Fonterra di Waikato, New Zealand menghasilkan tiga juta liter susu sehari. Foto: Forterra

Di antara produk susu yang berkaitan dengan Forterra yang ada dijual di Malaysia. Foto: NST


WELLINGTON - Kebimbangan berhubung keracunan mendorong China dan Rusia menyekat import sebahagian produk tenusu New Zealand, kata beberapa pegawai semalam. 
Gergasi tenusu New Zealand, Fonterra mengumumkan pada Sabtu lepas bahawa beratus-ratus tan susu formula bayi, minuman tenaga dan beberapa produk lain yang dijual di tujuh negara berkemungkinan tercemar. 
Ia berikutan beberapa ujian yang mendapati produk itu mengandungi bakteria penyebab botulisme. 
Botulisme merujuk kepada keracunan dalam darah yang disebabkan oleh kuman. 
China merupakan pasaran terbesar Fonterra. 
Firma New Zealand itu merupakan syarikat tenusu keempat terbesar di dunia dengan pendapatan tahunan sekitar AS$16 bilion (RM51.5 bilion). 
Pengguna di China dan beberapa tempat lain di dunia sanggup membayar harga lebih mahal untuk susu formula bayi dari New Zealand. 
Ia ekoran standard keselamatan makanan yang tinggi dan imej negara itu sebagai mempunyai alam sekitar bersih tanpa pencemaran. 
"Sebagai seorang ibu, saya benar- benar marah apabila mendengar berita ini," kata Wang Qun, 24, yang memberi bayi lelakinya minum susu keluaran Dumex. 
"Saya terkejut mendengar masalah ini berlaku pada pengeluar susu New Zealand. Ia sepatutnya tempat terbaik untuk pengeluaran susu," tambah wanita itu. 
Larangan import di Rusia dan China itu melangkaui semua produk yang telah ditarik balik. 
Dalam pada itu, syarikat Malaysia, Danone Dumex mengumumkan penarikan semula beberapa jenama susu formula bayi keluaran Fonterra. 
Pihak berkuasa Vietnam pula memanggil semula susu formula Similac Gainplus Eyw-Q manakala Dumex di Thailand mengumumkan penarikan balik lima jenis susu formula. - Agensi/Kosmo Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.