Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 29 Ogos 2013

Bagaimana Jamie Oliver Menjadi Jutawan

Jamie Oliver ialah seorang chef British, pemilik restoran dan personaliti media bertaraf jutawan. Foto: The Telegraph

Oliver dalam satu program masakan tv. Foto: The Telegraph

Semasa berusia 20-an, Oliver pernah bekerja lebih 14 jam sehari. Foto: The Telegraph

Oliver bersama isterinya, Juliette Norton


Oliver bersama isteri dan empat orang anaknya. Foto: The Telegraph

Oliver menggaji 350 chef di rangkaian restoran miliknya

Kini Oliver memiliki kekayaan bernilai £150 juta (RM733.4 juta). Foto: Newswise.Com


Jamie Oliver yang dilahirkan pada 27 Mei 1975 adalah seorang chef British, pemilik restoran dan personaliti media. 
Oliver dibesarkan di Clavering, Essex, di England dan mendapat pendidikan di Newport Free Grammar School. 
Pada tahun 1991, Oliver meninggalkan sekolah semasa berusia enam belas setelah lulus GCSE dan melanjutkan pelajaran di Westminster Kingsway College, (dahulunya Westminster College) sehingga memperolehi Sijil Kelayakan Vokasional Kebangsaan (NVQ) dalam bidang ekonomi rumah tangga. 
Kerjaya pertama Oliver adalah sebagai chef pastri di restoran Antonio Carluccio's Neal's Yard, yang memberi pengalaman pertama kepadanya menyediakan masakan Itali, dan menjalin hubungan dengan mentornya Gennaro Contaldo. 
Oliver kemudian berpindah ke The River CafĂ©, Fulham, sebagai chef sous. 
Bakatnya disedari oleh BBC pada tahun 1997 selepas Oliver membuat penampilan dalam dokumentari mengenai restoran ini dalam program "Christmas at the River Cafe". 
Pada masa yang sama buku masakan beliau menjadi satu salah satu buku paling laris di UK. 
Pada tahun yang sama, Oliver telah dijemput untuk menyediakan makan tengah hari untuk Perdana Menteri ketika itu, Tony Blair di No 10 Downing Street.
Oliver telah muncul dalam program tv The Naked Chef, Jamie's Kitchen, Jamie's School Dinners, Jamie's Great Italian Escape, Return to School Dinners, Jamie's Chef, Jamie at Home, Jamie's Ministry of Food, Jamie Does...., Jamie's 30 Minute Meals dan Jamie's Food Revolution yang memenangi Penghargaan Emmy.
Sementara itu, The Naked Chef, program tv pertamanya telah memenangi Penghargaan BAFTA sebagai program tv terbaik pada tahun 2000.
Kini dengan kekayaan £150 juta (RM733.4 juta) dan reputasi sebagai salah seorang chef yang paling berjaya di dunia, Oliver menggaji lebih daripada 350 chef di restorannya di seluruh UK dan di luar negara, termasuk lima belas chef yang membantu golongan muda yang menganggur untuk memulakan perniagaan. 
Tetapi chef selebriti berusia 38 tahun ini baru-baru ini telah menggemparkan Britain apabila mengeluarkan kenyataan bahawa generasi muda British hari ini malas. 
Oliver berkata, "Waktu kerja purata 80 hingga 100 jam dalam seminggu adalah biasa bagi saya semasa berusia 20-an. Tetapi peraturan EU sekarang ialah 48 jam, yang merupakan separuh masa kerja seminggu untuk saya. Tapi mereka masih merungut." 
"Saya fikir rakan-rakan pendatang Eropah kita lebih kuat, lebih susah. Jika kita tidak mempunyai apa-apa, semua restoran saya akan tutup esok. Tidak akan ada mana-mana pemuda British untuk menggantikan mereka." 
Bapa kepada empat anak ini pergi ke lebih 30 cawangan restoran Jamie Italian di UK yang sedang berkembang ke luar negara, serta Diner Jamie Oliver, Barbecoa dan rantaian Union Jacks, dan mendakwa dia bekerja 15 jam sehari di pub ayahnya semasa dia berusia 13 tahun. 
"Saya adalah gila kerja sedikit. Tetapi saya dibesarkan seperti itu."

Sumber: Wikipedia dan Mail Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.