Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 24 April 2014

Cerita Tentang Kopi





AROMANYA saat dihidangkan panas menusuk kalbu. Tatkala dihirup, rasanya yang lemak berkrim itu bagaikan memberi satu tenaga untuk memulakan hari baru. 
Itulah keistimewaan secawan kopi OLDTOWN White Coffee 3 dalam 1, yang nyata berbeza berbanding kopi lain kerana ia memiliki pakej lengkap. 
Resipi asli dengan memanggang biji kopi terpilih ini menghasilkan aroma semula jadi dan enak malah menjadi sebutan di kalangan masyarakat ketika itu. 
Kehadiran OLDTOWN White Coffee 3 dalam 1, di pasaran negara ini secara komersil bermula pada 1999 dan ia mencetus revolusi baru dalam minuman kopi kepada rakyat Malaysia. 
Dengan menggunakan resipi asli white coffee atau kopi putih 3 dalam 1, ia ternyata memberi pilihan kepada pengguna untuk menikmati kesegaran kopi sebenar. 
Kini, OLDTOWN White Coffee 3 dalam 1, menjadi jenama kopi putih nombor satu di Semenanjung Malaysia mengikut sumber The Nielsen Company (Malaysia) Sdn Bhd. 
Produk ini juga dieksport ke lebih 13 negara iaitu Kanada, Amerika Syarikat, Shanghai, Shenzen, Taiwan, Hong Kong, Thailand, Filipina, Brunei, Singapura, New Zealand, UK, Jawa dan Sumatera, Indonesia dan Australia. 
OLDTOWN White Coffee 3 dalam 1, mendapat pengiktirafan sijil HALAL dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim). 
Penerimaan sijil HALAL itu menepis segala dakwaan bahawa OLDTOWN White Coffee 3 dalam 1, adalah tidak halal. 
Ini bermakna umat Islam di negara ini boleh menikmati keenakan kopi putih 3 dalam 1 ini tanpa sebarang perasaan was-was. 
Pengiktirafan itu menyerlah usaha bersungguh-sungguh pengurusan OLDTOWN White Coffee 3 dalam 1, bagi menyakinkan masyarakat terutama umat Islam bahawa produk itu halal. 
Selepas menyakinkan rakyat negara ini dengan memperolehi sijil HALAL, jenama OLDTOWN White Coffee 3 dalam 1, tidak menoleh ke belakang lagi. 
Bercerita mengenai keistimewaan kopi putih ini, selain keaslian rasa dan menggunakan resipi asli sejak dulu, OLDTOWN White Coffee 3 dalam 1, juga menggunakan bahan-bahan yang cukup berkualiti. 
Bahan-bahan OLDTOWN White Coffee 3 dalam 1, terdiri daripada campuran istimewa kopi panggang Arabica, Robusta dan Liberica. 
Selain itu, disediakan dengan menggunakan resipi tradisional yang diturunkan melalui generasi. Setiap titisan OLDTOWN White Coffee 3 dalam 1, adalah asli. 
Setiap cawan kopi putih 3 dalam 1 itu memberikan anda aroma berpanjangan biji Arabica, rasa lazat biji Robusta dan biji Liberica yang sempurna. 
Bagi penggemar OLDTOWN White Coffee 3 dalam 1, terdapat enam jenis semuanya yang boleh didapati di pasaran antaranya OLDTOWN White Coffee 3 in 1 Classic, Hazelnut, Natural Cane Sugar, Ice Cold, White Milk Tea dan OLDTOWN White Coffee 2 in 1 Coffee & Creamer. 
Kini, OLDTOWN White Coffee 3 dalam 1, semakin digemari terutama penggemar kopi.  
Kejayaan ini adalah hasil dari usaha, fokus dan kajian yang dijalankan ke atas pengguna.  
OLDTOWN White Coffee 3 dalam 1, juga sentiasa memastikan setiap langkah yang diambil bertepatan dengan komitmentnya kepada kualiti kopi terbaik dan resipi rahsia tradisional kepada pelanggan. 
INFO 
BANYAK cerita-cerita kononnya kopi tidak bagus untuk kesihatan. Tetapi, hakikatnya, kopi adalah antara minuman yang mempunyai banyak kebaikan selain madu dan susu.
Bangsa Yahudi gemar meminum kopi malah amalan itu dilatih kepada anak-anak setiap hari.
 
Kajian mendapati lebih dari 400 million cawan kopi diambil setiap tahun, menjadikannya sebagai minuman yang paling popular di dunia. 
Di Amerika Syarikat, 107 juta atau 52 peratus daripada penduduknya meminum kopi secara rutin harian manakala 57 juta yang lain meminum kopi beberapa kali setiap minggu.  
Kebaikan kopi: 
1. Kandungan kafein dalam kopi 
Kopi selama ini dianggap sebagai minuman untuk menambah tenaga dan menyegarkan orang mengantuk. Benarkah kopi sehebat itu? 
Kandungan utama kopi ialah kafein, ia berfungsi sebagai perangsang susunan saraf otak, sistem pernafasan serta sistem pembuluh darah dan jantung. 
Justeru, tidak hairan setiap pengambilan kopi dalam jumlah wajar, tubuh kita menjadi segar, daya pemikiran lebih cepat dan tidak mudah mengantuk. 
Kandungan kafein dalam 200 gram kopi mencecah 135 mg, berbanding teh yang hanya sekitar 35 mg. 
Kafein sering kali dijadikan salah satu bahan pelengkap ubat sakit kepala. Ini kerana, kafein mempunyai kemampuan menyempitkan pembuluh darah ke otak (vasokonstriksi) sehingga pelebaran pembuluh darah di daerah otak yang merupakan penyebab kepada sakit kepala. 
Kafein juga membantu mengurangkan lemak. Secara fisiologi, tubuh orang yang mengalami kegemukan kurang mampu membakar lemak ketika bersenam berbanding bertubuh normal. 
Akibatnya, tubuh akan membakar karbohidrat sebagai sumber tenaga, sehingga kadar gula darah menurun. Ini adalah penyebab mengapa orang gemuk merasa lapar kembali selepas bersenam. Kafein membantu memecah lemak menjadi sumber tenaga segera. 
2. Kopi bergula meningkatkan prestasi otak 
Kajian di Barcelona, Sepanyol mendapati secawan kopi yang bergula boleh meningkatkan prestasi otak. 
Saintis di Universiti Barcelona mendapati pengambilan kafein dan gula serentak meningkatkan prestasi otak seperti daya ingatan. 
Hasil kajian itu diperoleh dari 40 sukarelawan yang diuji dengan pengambilan kopi bergula, kopi tanpa gula dan air masak. 
Kopi manis merupakan cara terbaik untuk otak bagi menghadapi cabaran pekerjaan. 
3. Kandungan Antioksida dalam kopi 
Antioksida yang dimiliki kopi berfungsi seperti ‘tentera’ yang menjadi perisai tubuh daripada radikal bebas. Kita tahu antioksida sangat baik untuk kesihatan. 
Salah satu hasil kajian mendapati pengambilan kopi menawarkan manfaat kepada pesakit parkinson dan diabetes jenis II. 
Malah, kajian penyelidik di Sekolah Kesihatan Awam Harvard turut menyenaraikan fakta kopi melindungi seseorang daripada masalah penuaan. 
Ini dibantu oleh kandungan kafein di dalam kopi selain fungsi antioksida yang tinggi dalam bijian itu. 
Selain itu, kajian dari beberapa pusat penyelidikan seperti Universiti Scranton, Universiti Athens dan Universiti Keio, Tokyo merumuskan kopi membantu mengurangkan tekanan darah tinggi dan risiko kanser, sakit jantung dan strok. - Suliati Asrimy/myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.