Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Selasa, 1 April 2014

Erdogan Menang Lagi

Erdogan dan isteri melambaikan tangan kepada para penyokong selepas partinya menang dalam pilihan raya Turki. Foto: CNN

Erdogan berucap kepada penyokongnya di Ankara, kelmarin. Foto: AFP

Anak-anak Erdogan, Bilal Erdogan (tengah) dan Sumeyye Erdogan (kanan) turut meraikan kemenangan. Foto: AP

Erdogan, 60, dijangka akan bertanding dalam pilihan raya Presiden Ogos ini. Foto: Reuters


ANKARA - Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan mendakwa parti Islamnya menang dalam pilihan raya tempatan Ahad lalu dan memberi amaran kepada musuhnya mereka akan ‘membayar harga’ kerana merancang kejatuhan beliau. 
“Mereka yang menyerang Turki mendapat kekecewaan,” kata Erdogan bercakap dari balkoni di ibu pejabat partinya di Ankara selepas beberapa bulan krisis yang membawa bantahan jalanan, tuntutan pekerja dan internet dilumpuhkan. 
“Anda menyokong perdana menteri anda. Saya ucapkan terima kasih tak terhingga,” kata Erdogan kepada orang ramai, dengan suara serak berikutan kempen maraton untuk pilihan raya perbandaran yang dilihat sebagai satu referendum pemerintahannya selama 11 tahun. 
Erdogan, 60, juga akan bertanding dalam pilihan raya Presiden Ogos ini, di mana buat kali pertama pengundi akan terus memilih ketua negara, dan ucapan kemenangannya dilihat sebagai satu permulaan kepada kempen beliau seterusnya. 
“Anda melindungi perjuangan kemerdekaan Turki baru,” lelaki yang sering dipanggil ‘sultan’ itu memberitahu pengikutnya yang mengibarkan bendera sambil disambut dengan laungan ‘Turki bangga dengan anda’, ‘Terus berdiri, jangan tunduk’ dan ‘Allah Maha Besar.’ 
Dengan hampir 95 peratus undian dikira, Parti Pembangunan dan Keadilan (AKP), Erdogan mendahului pesaingnya dalam 45 peratus undian, dengan pembangkang Parti Rakyat Republikan (CHP) mendapat 28.5 peratus. 
AKP mendahului kiraan undi di seluruh negara termasuk bandaraya besar seperti Istanbul dan Ankara, mengatasi pembangkang sekular. - AFP/Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.