Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 9 Oktober 2013

AS Keluarkan Wang Kertas AS$100 Yang Baru

Wang kertas US$100 yang baru

Ciri-ciri muka hadapan wang kertas baru dengan potret negarawan AS, Benjamin Franklin

Manakala di belakang wang kertas baru ini tertera gambar Dewan Deklarasi Kemerdekaan di Philadelphia


WASHINGTON - Amerika Syarikat semalam melancarkan wang kertas AS$100 dolar baharu yang dilengkapi pelbagai ciri keselamatan bagi mengelakkan pemalsuan. 
Pertukaran wang kertas tersebut adalah yang pertama sejak tahun 1969. 
Wang kertas AS$100 memainkan peranan utama dalam transaksi tunai di selu- ruh dunia melibatkan pelbagai golongan termasuk peniaga kecil dan pengedar dadah. 
Bahagian hadapan wang kertas baharu itu memiliki potret negarawan AS, Benjamin Franklin manakala belakangnya tertera gambar Dewan Deklarasi Kemerdekaan di Philadelphia. 
Di tengahnya tertera reben keselamatan biru bersama sejumlah imej loceng halus dan angka 100 yang kelihatan seperti bergerak apabila wang kertas itu berganjak. 
"Reka bentuk baharu ini bertujuan untuk mencegah sindiket pemalsuan mata wang yang semakin canggih," kata seorang pengurus Rizab Persekutuan, Sonja Danburg. 
Buat permulaan, kerajaan mencetak sebanyak 3.5 bilion wang kertas itu yang diedarkan di seluruh AS bermula semalam. 
"Namun, wang kertas AS$100 lama masih boleh digunakan selagi ia berada dalam pasaran," jelas Danburg. - AFP/Kosmo! Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.