Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Jumaat, 25 Oktober 2013

Presiden Filipina Tidur Dalam Khemah

Presiden Filipina, Beningno Aquino III bermalam di dalam sebuah khemah tentera. Foto: gov.ph

Presiden Aquino III bermalam di sebuah khemah tentera di sebuah kawasan yang teruk dilanda gempa bumi di Bohol. Foto: gov.ph

Presiden Aquino III meninjau kerosakan akibat gempa bumi. Foto: gov.ph

Bangunan ini rosak teruk akibat gempa bumi. Foto: gov.ph

Presiden Aquino III menyampaikan bantuan kepada mangsa gempa bumi. Foto: gov.ph

Penduduk tempatan terpaksa tinggal di dalam khemah. Foto: AFP


LOON, Filipina - Presiden Filipina, Beningno Aquino III bermalam di dalam sebuah khemah tentera di sebuah kawasan yang teruk dilanda gempa bumi di sini. 
Aquino III menyatakan kelmarin bahawa pengalamannya tidur di dalam sebuah khemah di Loon, wilayah Bohol telah membangkitkan memori remajanya semasa menjadi seorang ahli pengakap. 
Aquino telah bermalam di pekan Loon yang merupakan salah satu kawasan perbandaran yang teruk dilanda gempa bumi berukuran 7.2 pada skala Richter pada 15 Oktober lalu. 
Dia berbuat demikian kerana tiada hotel terdapat di kawasan berkenaan. 
Aquino telah tidur di atas sebuah katil lipat di dalam khemah tentera Filipina. 
Menurutnya, keadaan sangat menyegarkan untuk bermalam di dalam khemah kerana angin sejuk bertiup memasuki khemah tersebut. 
Katanya, dia terpaksa memakai sehelai jaket ketika tidur. 
"Seperti orang lain di Loon, dia turut terasa kesan gegaran yang berlaku pada pukul 3 pagi waktu tempatan itu," katanya. 
Bagaimanapun, presiden Filipina itu telah meredakan kebimbangan penduduk di kawasan bencana tersebut dengan mengingatkan bahawa satu gegaran sekuat 7.2 pada skala Richter akan berlaku di kawasan berkenaan. 
"Institut Volkanologi dan Seismologi Filipina melaporkan bahawa beberapa gegaran susulan akan berlaku untuk dua hingga tiga minggu," kata Aquino. 
Dia turut memberi jaminan bahawa kerajaan akan bersedia melakukan apa sahaja bagi memulihkan semula Bahol dan mengembalikan kehidupan kawasan itu kepada keadaan asal. 
Aquino tiba di Bohol kelmarin untuk memantau kerja-kerja bantuan ke atas mangsa-mangsa gempa bumi. - Agensi/Kosmo! Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.