Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 30 Oktober 2013

China Pamer Kekuatan Tentera Lautnya

Tentera laut China berbaris di atas kapal selam nuklear yang berpangkalan di pelabuhan Shandong, timur negara itu. Foto: AFP

Sebuah kapal selam nuklear tentera laut China. Foto: AFP

Kapal tentera laut China semasa latihan di Zhoushan di wilayah Zhejiang di timur China tahun lalu.


BEIJING - China semalam mempamerkan kapal selam bertenaga nuklearnya dengan media menyifatkannya sebagai langkah yang tidak dijangka tetapi perlu untuk menunjukkan kepada dunia mengenai keupayaan China dari segi ketenteraan ketika ketegangan serantau semakin meningkat. 
Beberapa akhbar milik kerajaan menyiarkan berita mengenai pasukan kapal selam itu sementara rangkaian televisyen CCTV memberi tumpuan lebih banyak sejak beberapa hari lalu mengenai latihan yang dilalui pasukan kapal selam itu. 
Kapal selam bertenaga nuklear China dilancarkan pertama kali pada 1970, lapor akhbar Global Times. 
“China mempunyai kemampuan untuk memiliki kapal selam bertenaga nuklear yang kedua. Beberapa negara tidak memandang serius mengenai perkara berkenaan ketika mereka mengambil sikap bermusuh-musuhan. 
“China perlu menjelaskan bahawa satu-satunya pilihan yang ada pada mereka ialah jangan mencabar kepentingan China,” menurut rencana pengarang akhbar berkenaan. 
Langkah China mempamerkan kekuatannya itu dibuat ketika hubungan dengan Jepun semakin tegang berkait dengan pertelingkahan mengenai kepulauan Senkaku yang dikuasai Tokyo tetapi turut dituntut oleh China yang menamakannya Diaoyus. 
Beijing turut bertelagah dengan negara Asia Tenggara, khususnya Filipina, berhubung tuntutan wilayah strategi dan kaya dengan sumber asli di Laut China Selatan. 
Keadaan bertambah buruk apabila Amerika Syarikat mengisytiharkan rancangan untuk meningkatkan kehadiran tenteranya di rantau itu. - AFP/myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.