Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 11 September 2013

Majoriti Rakyat Amerika Tolak Serang Syria

Presiden Obama makan tengah hari bersama anggota Senat Demokrat di Kongres, meminta mereka menangguhkan pengundian

Pemenang: Menteri Luar Russia, Sergei Lavrov (kanan) dan rakan Syria beliau Walid al-Moualem (kiri)

Yang kalah: Setiausaha Negara John Kerry telah membuka pintu bagi Assad untuk menyelamatkan air mukanya

Tiada 'eye contack' antara Presiden Rusia dan Presiden AS, semasa Sidang G-20 yang lalu


Tinjauan pendapat umum menunjukkan majoriti rakyat Amerika menentang tindakan ketenteraan AS di Syria, walaupun presiden, setiausaha negara, dan penasihat keselamatan negara mahukan tindakan sedemikian. 
Tinjauan Associated Press yang dikeluarkan pada hari Selasa menunjukkan hanya 1 daripada 5 orang Amerika percaya dasar White House yang gagal untuk bertindak balas kepada serangan senjata kimia Assad akan memberi semangat kepada rejim penyangak yang lain. Sepenuhnya 61 peratus berkata mereka mahu Kongres mengundi menentang serangan ketenteraan. 
Malah majoriti Demokrat - 53 peratus - kini menentang tindakan ketenteraan di Syria, menurut tinjauan Pew Research Center / USA Today yang dikeluarkan hari ini. 
Lima puluh lima peratus rakyat Amerika memberitahu tinjauan pendapat CNN pada hujung minggu bahawa walaupun Kongres meluluskan serangan, mereka masih akan menentangnya. Manakala 69 peratus berkata ia tidak berada dalam kepentingan negara Amerika untuk melibatkan ketenteraan. 
Satu tinjauan CBS yang dikeluarkan lewat pagi Selasa mendapati bahawa 56 peratus rakyat Amerika menolak cara Presiden Obama mengendalikan krisis Syria, berbanding dengan hanya 33 peratus yang menyokong. Manakala 79 peratus mengatakan presiden telah gagal sepenuhnya menjelaskan apa matlamat beliau di negara yang dilanda perang saudara itu. 
Pada hari Isnin tinjauan Fox News menunjukkan sokongan terhadap Obama sebagai presiden adalah yang paling rendah, hanya 40 peratus. Lima puluh enam peratus rakyat Amerika menolak hasil kerja yang beliau lakukan di Pejabat Oval (Pejabat Presiden). - Daily Mail

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.