Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Selasa, 10 September 2013

Wanita Pertama Tak Sokong AS Serang Syria

Presiden Obama berkata semalam bahawa beliau lebih suka mencari penyelesaian diplomatik kepada krisis senjata kimia Syria

Wanita Pertama Michelle Obama ketika berucap semasa lawatan ke Orr Elementary di Washington, Jumaat, 6 September, 2013 

Obama ketika temu bual dengan Savannah Guthrie dari NBC di Bilik Biru White House 

Assad mendakwa Amerika Syarikat tidak mempunyai bukti tenteranya menggunakan senjata kimia


Wanita Pertama Michelle Obama menentang tindakan ketenteraan di Syria, dedah Presiden Barack Obama dalam siri wawancara pada hari Isnin. 
"Anda tahu, jika anda berbincang dengan ahli keluarga saya sendiri, atau dengan Michelle, anda tahu, mereka sangat berhati-hati dan curiga terhadap apa-apa tindakan," kata Obama kepada PBS. 
Dalam temu bual berasingan dengan NBC beliau menambah, "Jika anda bertanya kepada Michelle, adakah kita mahu terlibat dalam satu lagi peperangan? Jawapannya adalah tidak." 
Obama membuat kenyataan dalam wawancara dengan enam rangkaian televisyen utama di mana beliau mengakui kekurangan sokongan orang ramai untuk serangan peluru berpandu terhadap Presiden Syria Bashar Assad sebagai hukuman kerana Assad didakwa menggunakan senjata kimia. 
Wanita pertama tidak bercakap secara terbuka mengenai keadaan di Syria. 
Selepas menyatakan bangkangan beliau terhadap campur tangan ketenteraan dalam satu temu bual NBC, Obama menyambung, "Oleh itu, saya menyedari betapa pentingnya perbahasan dan ia adalah kepercayaan saya bahawa bagi saya, presiden, bertindak tanpa persetujuan dalam keadaan di mana tidak ada langsung, pasti akan berlaku ancaman kepada tanah air atau kepentingan kami di seluruh dunia, bukan itu yang saya inginkan." 
Obama dijangka mengemukakan rancangan campur tangan ketenteraan di Syria semasa temu bual, tetapi sebaliknya mendedahkan beliau mempertimbangkan pendekatan yang lebih lembut dalam konflik ini. 
Selepas pentadbiran beliau menghabiskan beberapa hari untuk mendapatkan sokongan untuk melancarkan serangan, Obama mendedahkan bahawa beliau secara diam-diam membincangkan resolusi bukan ketenteraan dengan Presiden Rusia Vladimir Putin 'untuk sekian lama.' 
"Kami akan meneruskan saloran diplomatik," Obama memberitahu pengantara Fox News, Chris Wallace, merujuk panggilan Putin kepada Assad untuk menyerahkan stok senjata kimianya kepada kawalan antarabangsa. "Saya berharap sungguh-sungguh ini boleh diselesaikan dengan cara bukan ketenteraan."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.