Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Ahad, 31 Mac 2013

Dapur Gas Meletup Cederakan Warga Emas

Keadaan ruang dapur rumah mangsa yang terjejas akibat letupan yang berlaku. Foto: Sinar Harian

Kebocoran gas selalunya disebabkan kepala gas tersalah pasang atau hos getah bocor digigit haiwan. Foto: Berita Harian Online

Flat kediaman di Danau Kota (gambar hiasan). Foto: kualalumpurcity

Kondominium Danau Kota berdekatan sekolah (gambar hiasan). Foto: kualalumpurcity


KUALA LUMPUR - Hasrat seorang wanita warga emas untuk menyediakan sarapan untuk ahli keluarganya tidak kesampaian apabila ruang dapur kediamannya di Danau Kota, di sini meletup semalam dan mengakibatkan beberapa bahagian badannya melecur. 
Kejadian berlaku kira-kira jam 11 pagi ketika mangsa berusia 60-an itu mahu menghidupkan api dapur tanpa menyedari ruang dapur tersebut dipenuhi gas. 
Sebaik api dinyalakan, berlaku letupan yang turut menyebabkan pintu serta tingkap di ruang terbabit pecah. 
Komander Operasi Kanan, Penguasa Bomba Robert James berkata, pihaknya menerima panggilan berhubung kejadian letupan dan bertindak atas maklumat itu, satu jentera dihantar ke lokasi kejadian. 
Menurutnya, hasil pemeriksaan mendapati injap silinder gas tersebut tertanggal dan gas kemudiannya terkumpul di ruang dapur itu disebabkan ketiadaan sistem pengudaraan yang baik. 
“Mangsa melecur di bahagian kaki dan tangan akibat letupan itu. Tiga lagi ahli keluarganya yang turut berada di rumah berkenaan selamat kerana berada di ruang tamu. 
“Kejadian tidak menyebabkan kebakaran tetapi bomba memantau dan memastikan tiada sisa gas,” katanya. 
Mangsa yang cedera dibawa ke Hospital Kuala Lumpur oleh ahli keluarganya untuk mendapatkan rawatan. 
Robert mengingatkan orang ramai supaya lebih peka sekiranya terhidu bau ganjil kerana gas memasak mempunyai bau agak kuat. - Sinar Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.