Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Ahad, 5 Mei 2013

Kebakaran Hutan Di California Bertambah Buruk

Kebakaran hutan ini mengancam 4,000 rumah di barat laut Los Angeles

Ahli bomba bertungkus-lumus mengawal kebakaran di kawasan berhampiran Newbury Park, California

California adalah negeri termaju di Amerika Syarikat (AS) dan AS adalah negara termaju di dunia

Namun kebakaran hutan seperti ini mencabar kemampuan ahli bomba memadamkannya

Kebakaran semakin menghampiri Taman Negara Point Mugu yang terletak di barat Malibu

Anggota bomba mengesahkan beberapa rumah, kenderaan dan ladang telah rosak, tetapi tidak mempunyai maklumat tahap kerugian 

CALIFORNIA - Lebih 1,000 kediaman termasuk sebuah pangkalan tentera dan universiti diarah berpindah selepas kebakaran di hutan California, barat laut Los Angeles, Amerika Syarikat makin merebak. 
Jurucakap penyelamat berkata, lebih 900 anggota bomba diarah mengawal kebakaran di kawasan seluas 4,000 hektar persegi itu. 
“Angin kencang menyukarkan usaha mengawal kebakaran. Sebanyak lebih 4,000 rumah berada dalam keadaan terancam dan mereka diarah berpindah serta merta,” katanya. 
Sementara itu, Perkhidmatan Kaji Cuaca merekodkan, suhu di kawasan terbabit mencecah 40 darjah Celsius dan meramalkan suhu itu akan meningkat susulan musim kemarau akan melanda sebahagian besar barat AS mulai minggu ini. Menurut laporan AP. - Sinar Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.