Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Selasa, 14 Mei 2013

Pesawat Tanpa Pilot Jadi Realiti

Kira-kira 20 ujian penerbangan bagi pesawat BAE Jetstream akan dijalankan sepanjang musim panas

Sebuah bank komputer dalam monitor UAV digunakan untuk "melihat" dan bertindak balas terhadap sebarang bahaya

Dia tersenyum sekarang, tetapi dia mungkin tidak lagi diperlukan nanti. Pesawat tanpa pilot sedang diuji di UK. Foto: Thinkstock

Pesawat BAE Jetstream sedang terbang membelah angkasa. Foto: BAE Systems


LONDON - Sebuah pesawat udara tanpa juruterbang melakukan penerbangan sulung di ruang udara Britain semalam, sekali gus membuka jalan kepada permulaan operasi kapal terbang penumpang tanpa juruterbang. 
Kapal terbang eksekutif BAE Jetstream itu terbang sejauh kira-kira 483 kilometer dari Warton, Lancashire ke Inverness di Scotland. 
Pesawat itu dikendalikan sepenuhnya melalui komputer oleh seorang juruterbang di darat. 
Jurucakap BAE berkata, ada dua juruterbang menaiki pesawat berkenaan untuk mengendalikan pesawat itu ketika berlepas dan mendarat. 
“Bagaimanapun, selain daripada berlepas dan mendarat, pesawat berkenaan - yang terbang pada ketinggian 20,000 kaki - dikendalikan pakar di Warton serta dipantau pengawal trafik udara,” katanya. Pengarah BAR, Lambert Dopping-Hepenstal berkata, projek bernilai £62 juta (RM 285 juta) itu adalah detik baru dalam sejarah penerbangan. 
“Pesawat tanpa juruterbang bakal menjadi sebahagian daripada kehidupan harian tidak lama lagi,” katanya. Lebih banyak penerbangan percubaan dijangka dilakukan dalam tempoh lima tahun akan datang. - Reuters / myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.