Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 16 Mei 2013

Sayuran Putih Yang Diabaikan

Kentang

Kubis bunga

Bawang putih

Cendawan

Lobak


Para penyelidik mengatakan bahawa kentang dan sayur-sayuran putih yang lain sering diabaikan dari sudut pemakanan. 
Sayur-sayuran putih, termasuk kubis bunga, bawang, cendawan dan lobak menyumbang sejumlah besar nutrien dan serat, dakwa mereka. 
Pasukan dari Universiti Purdue di Indiana, Amerika Syarikat, mengatakan bahawa sayur-sayuran putih adalah 'sumber nutrien yang dilupakan', tetapi sayur-sayuran tersebut sebenarnya mempunyai 'kuasa nutrien mereka tersendiri'. 
Profesor Connie Weaver berkata, "Apa yang disyorkan ialah pelbagai buah-buahan dan sayur-sayuran yang dimakan setiap hari harus termasuk sayur-sayuran hijau dan oren gelap, tetapi tidak wujud cadangan seperti itu untuk sayur-sayuran putih, walaupun ianya kaya dengan serat, kalium dan magnesium. 
"Secara keseluruhan, kita tidak makan sayur-sayuran yang mencukupi dan termasuk sayur-sayuran putih." 
Menulis dalam jurnal Kemajuan dalam Pemakanan, pasukan tersebut mengenal pasti bukti kukuh yang menunjukkan bagaimana pengambilan sayur-sayuran putih, seperti kentang, boleh mengatasi kekurangan nutrien, terutamanya serat, kalium dan magnesium. 
Ia juga boleh membantu meningkatkan pengambilan sayur-sayuran di kalangan kanak-kanak, remaja dan orang dewasa. 
Garis panduan pemakanan untuk hidangan sayur-sayuran yang diberikan menghadkan pengambilan garam dan lemak. 
"Kentang, dalam semua bentuk, boleh menjadi sebahagian promosi pemakanan untuk kesihatan." 
Alison Hornby, daripada Persatuan Dietetik British memberitahu MailOnline, "Kentang dianggap sebagai karbohidrat dan kebanyakannya dikenali sebagai makanan tenaga, tetapi ia juga merupakan sumber vitamin C dan serat. 
"Ianya mengandungi kanji tahan yang sangat baik untuk sistem penghadaman anda kerana ia sampai ke usus besar di mana ia mempunyai kesan perlindungan terhadap kanser dan kolesterol tinggi. 
"Kentang juga merupakan sumber yang benar-benar baik bagi vitamin B dan unsur surih - ianya juga rendah lemak dan memberi tenaga sehingga ianya yang sangat berguna." 
Beliau menambah, "Kubis bunga juga sangat penting kerana ia mempunyai satu set terutamanya perlindungan mikronutrien yang kuat untuk menghindari kanser. 
"Ia juga rendah lemak dan tinggi serat. Vitaminnya larut air dan ianya adalah yang terbaik untuk dimakan sama ada digoreng, dimakan mentah atau dikukus."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.