Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 12 Disember 2013

Stesen Angkasa Lepas Sedang Rosak

Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa mengalami kegagalan selepas sistem penyejuk gagal berfungsi petang Rabu

Enam ahli ekspedisi dari Jepun, Rusia (tiga orang),  dan Amerika Syarikat (dua orang) sedang berada di stesen tersebut ketika ini


WASHINGTON - NASA hari ini berkata pihaknya sedang berusaha menangani masalah yang menyebabkan sistem pam penyejuk di Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) gagal berfungsi. 
Bagimanapun, NASA menegaskan kerosakan itu tidak menyebabkan bahaya kepada enam angkasawan yang berada di ISS. Jurucakap NASA, Kelly Humphries, berkata masalah itu dikategorikan sebagai serius, namun ia masih terkawal ketika ini. 
Humphries berkata, pam penyejuk dalaman berkenaan adalah satu daripada dua sistem penyejuk di stesen orbit berkenaan. 
Sehubungan itu, sebagai langkah pencegahan, tiga angkasawan Russia, dua angkasawan Amerika Syarikat dan seorang angkasawan Jepun kini menutup beberapa sistem operasi yang kecil untuk mengurangkan penggunaan tenaga. 
"Jurutera sedang mengenal pasti sama ada ia membabitkan masalah pada sistem perisian atau alat ganti," katanya. - AP/Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.