Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Ahad, 15 Disember 2013

Saintis Temui Gua 'Tsunami'

Saintis menemui gua di Sumatera di Indonesia yang menunjukkan rekod tsunami Lautan Hindi sejak beribu-ribu tahun lalu

Saintis mendapati ombak pemusnah terbesar ini tidak berlaku pada jangka masa ditetapkan

Komuniti di kawasan Acheh perlu bersedia setiap masa


MEDAN - Saintis menemui gua di kepulauan Sumatera di Indonesia yang menunjukkan rekod mengagumkan tsunami Lautan Hindi sejak beribu-ribu tahun lalu. 
Mereka berkata, lapisan mendapan akibat tsunami yang ditemui dalam gua di barat laut Sumatera itu menunjukkan ombak pemusnah terbesar itu tidak berlaku pada jangka masa ditetapkan, bermakna komuniti di kawasan itu perlu bersedia setiap masa. 
“Ia sesuatu yang masyarakat perlu tahu,” kata ketua pasukan penyelidik, Charles Rubin, sambil menambah pasukan itu mahu mempromosikan keselamatan kepada komuniti di persisiran pantai. 
Profesor Rubin dan beberapa penyelidik lain dari institut di Singapura bekerjasama dengan saintis dari universiti Indonesia ketika menemui gua itu, di selatan Banda Aceh, ibu negeri wilayah Aceh. 
Tsunami yang berpunca daripada gempa bumi memusnahkan wilayah itu dan kawasan di seluruh Lautan Hindi pada 2004, membunuh kira-kira 170,000 di wilayah itu saja. 
Di dalam gua berkenaan, penyelidik menemui lapisan mendapan berpasir, yang dibawa oleh tsunami beribu-ribu tahun lalu, kata Rubin. - Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.