Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Isnin, 6 Januari 2014

AS Beku Dilanda Salji

Permukaan Tasik Michigan beku

Sebuah jet Delta tergelincir semasa mendarat di Lapangan Terbang JFK di New York

Pemandangan di sebatang lebuh raya kurang jelas akibat salji

Salji bukan sahaja hinggap di baju bahkan turut melitupi muka dan misai lelaki ini

Sebuah bangunan yang dilitupi salji di Plattsmouth, Nebraska


WASHINGTON - AMERIKA SYARIKAT. Penduduk Amerika Syarikat (AS) diberi amaran supaya bersiap sedia menghadapi suhu paling sejuk sehingga mencecah -16 Celcius sejak tempoh 40 tahun. 
Menurut pakar, hampir 140 juta penduduk akan dilanda suhu sejuk -17 Celcius pada Rabu ini. 
Penyelaras Meteorologi Weather Channel, Tom Moore berkata kepada Daily Mail, cuaca baru dikenali sebagai 'pusaran kutub' kini mengancam untuk membawa suhu rendah ke barat tengah negara itu. 
"Ia menjadi suhu paling sejuk pada musim ini, berbahaya kerana mempunyai angin yang mengancam nyawa. Dalam keadaan itu, kulit yang terdedah akan mengalami serangan gigitan embun beku dalam tempoh hanya lima minit," katanya. 
Pusaran kutub akan menghantar udara sejuk dari Kutub Utara ke AS, sehingga ke Pantai Teluk. Manakala, salji dijangka melanda Ahad ini di barat tengah dan mampu melitupi sehingga 25 sentimeter di sesetengah kawasan. 
Ramalan suhu mengejutkan juga dijangka melanda, International Falls di Minnesota dengan -1 Celcius dan bawah -9 Celcius di Indianapolis serta Chicago. - Sinar Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.