Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 30 Januari 2014

Penduduk China Dilarang Bakar Mercun

Penduduk China dan etnik keturunan Cina di seluruh dunia akan merayakan Tahun Baru Kuda esok. Foto: Agencies

Bagaimanapun pihak berkuasa negara itu melarang orang ramai daripada membakar mercun dan bunga api. Foto: Agencies


BEIJING - Pihak ramalan kaji cuaca China meminta pihak berkuasa tempatan melarang orang ramai daripada membakar mercun dan bunga api ketika sambutan Tahun Baru tahun ini ekoran keadaan cuaca di tengah dan timur China minggu ini yang diramalkan berjerebu. 
Perayaan Tahun Baru bermula Jumaat, dan biasanya disambut dengan pembakaran mercun dan bunga api, sekali gus menyebabkan asap tebal di ruang udara. 
Dengan jerebu dijangka melitupi bahagian tengah dan timur China bermula hari ini, jurucakap Pentadbiran Kaji Cuaca China, Chen Zhenlin berkata, pihak berkuasa tempatan perlu mengharamkan sepenuhnya pembakaran mercun dan bunga api, demikian laporan akhbar China Daily. 
“Mercun dan bunga api boleh menyebabkan banyak gas toksid terhasil serta partikel seperti sulfur dioxida, yang akan menyebabkan pencemaran udara yang teruk,” kata Chen. 
Pihak berkuasa termasuk di Beijing, sudah meminta orang ramai supaya mengurangkan pembakaran mercun dan bunga api tahun ini untuk tidak mencemarkan udara meskipun tidak mengambil langkah menutup kedai sementara yang menjual mercun dan bunga api. - Reuters/Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.