Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Jumaat, 10 Januari 2014

Mampukah Minyak Ikan Menyihatkan Jantung?

Dr Andrew Grey, berkata Minyak ikan tidak mempunyai khasiat sepenuhnya seperti yang digembar-gemburkan

10 peratus orang dewasa di Amerika Syarikat percaya minyak ikan membantu menyihatkan jantung


Dr Andrew Grey
Minyak ikan tidak mempunyai khasiat sepenuhnya seperti yang digembar-gemburkan kebanyakan media atau orang ramai sebelum ini. Kajian menunjukkan, potensi minyak ikan tidak mempunyai khasiat dan boleh menyembuhkan penyakit seperti digembar-gemburkan. 
Bagaimanapun, sambutan terhadap makanan tambahan itu terus mengalami peningkatan jualan. 
Pengkaji dari Universiti Auckland New Zealand, Dr Andrew Grey, berkata kira-kira 10 peratus orang dewasa di Amerika Syarikat menggunakan minyak ikan atas kepercayaan ia membantu dalam kesihatan jantung. 
Beliau yang menjalankan 18 ujian rawak antara 2005 hingga tahun lalu, bersama rakannya Dr Mark Bolland dalam laporan baru-baru ini mendapati, hanya dua kajian mengenal pasti manfaat minyak ikan dan selebihnya tidak terbukti memberikan manfaat secara keseluruhannya dalam kesihatan. 
Gery memberitahu Reuters Health, justeru minyak ikan tidak meningkatkan kesihatan jantung dan setiap individu juga tetap sihat tanpa meneruskan pengambilan makanan tambahan ini. 
Beliau turut mencadangkan, kesihatan jantung dapat ditingkatkan dengan memberi tumpuan kepada aktiviti sihat yang sememangnya terbukti berkesan. 
Walaupun Omega 3 asid lemak yang terdapat dalam ikan dan minyak ikan tambahan, dianggap sebagai penting untuk diet sihat tetapi ia dilihat tidak begitu ketara membantu masalah kesihatan utama yang dialami kebanyakan orang - Agensi/Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.