Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 29 Januari 2014

Dipenjara Seumur Hidup Kerana Tunjuk Perasaan?

Sister Megan Rica, 83, mungkin berdepan hukuman penjara seumur hidup. Foto: AP

Percikan darah dan grafiti oleh Rica bersama dua rakan yang lain di dinding kilang nuklear. Foto: HuffingtonPost

Rica (tengah) bersama dua rakan seperjuangan. Foto: change


NASHVILLE - Seorang rahib berusia 83 tahun mungkin berdepan hukuman penjara seumur hidup semalam, selepas didapati bersalah dalam satu tunjuk perasaan dan menceroboh tempat simpanan uranium gred bom utama Amerika Syarikat. 
Sister Megan Rica adalah salah seorang daripada tiga aktivis yang didapati bersalah melakukan sabotaj tahun lalu apabila mereka menceroboh kilang senjata nuklear di Oak Ridge, Tennessee.  
Kerajaan sudah mencadangkan penjara enam sehingga sembilan tahun bagi Rica, Michael Walli dan Greg Boertie-Obed. Ketiga-tiga tertuduh memotong pagar dan mengecat slogan di dinding luar kilang pemprosesan uranium. Penunjuk perasaan juga memercikkan darah serta mengetuk dinding kilang itu. 
Mereka merayu hukuman lebih ringan dengan berkata tindakan di Kompleks Keselamatan Y-12 adalah simbolik dan bermaksud untuk menarik perhatian simpanan senjata nuklear Amerika, yang disifatkan sebagai tidak bermoral dan haram. 
“Mereka adalah golongan komited kepada usaha keamanan dan keadilan selama berdekad,” kata peguam bela, Bill Quigley. - AP/Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.